Bo Sundgaard, der er nyansat faglig konsulent i PROSAs afdeling i Århus, tror på organizer-ideen. Siden han blev ansat i juni måned, har han opsøgt medlemmerne i deres rette element – nemlig arbejdspladsen – både pr. telefon og ved at køre de jyske landeveje tynde.
– Hvis vi skal have folk til at melde sig ind, hjælper det ikke noget at bruge millioner af kroner på reklamekampagner. Men hvis medlemmerne oplever, at forbundet er aktivt på deres arbejdsplads, og at de selv kan gøre noget aktivt for at forbedre deres arbejdsvilkår, tror jeg, fagforeningen giver mere mening for dem. Det er det, der adskiller PROSA fra et forsikringsselskab eller gule fagforeninger som Kristelig Fagbevægelse, siger Bo Sundgaard.
For ham handler det om, at fagforeninger ikke skal være en pengemaskine, men gøre noget aktivt for at få løftet vilkårene ude på arbejdspladserne. Så skal medlemmerne nok komme til, fordi de kan se fidusen.
– Jo mere fagforeninger graver sig ned og bare sidder og venter på, at medlemmerne ringer til dem for hjælp, jo flere medlemmer mister de. Men hvis man er et udadvendt forbund, finder man ud af de forhold, der kan forbedres på arbejdspladserne, og opdager selv, hvis folk har brug for hjælp.
Bo Sundgaard ringede for eksempel til et medlem og fandt ud af, at han ikke havde fået en rigtig kontrakt af sin arbejdsgiver.
– Han tænkte, at det nok var fint med en mundtlig aftale, men da vi fortalte ham, hvad han havde krav på, fik han gjort noget ved det og endte med både at få en kontrakt og en lønforhøjelse i samme ombæring, fortæller Bo Sundgaard.
Mere debat
I sit arbejde med at kontakte medlemmerne har han fundet ud af, at de fleste it-folk får en rigtig god løn, men at det står skidt til med andre goder som for eksempel pension, overtidsbetaling og sjette ferieuge.
– Alle de ting tror jeg it-folk nemt glemmer, fordi de går så højt op i deres arbejde og synes, det it-faglige er mest spændende at snakke om. Men jeg håber at sætte gang i, at flere står frem som PROSA-medlemmer på arbejdspladserne og skaber debat og får folk til at snakke sammen om deres arbejdsvilkår, siger Bo Sundgaard.
– Jeg tror nu ikke, man kan sige, at medlemmerne generelt får det bedre af mit arbejde. Men mit arbejde gør forhåbentlig, at flere it-professionelle finder ud af, at de kan hjælpe hinanden ved at blive mere åbne om deres vilkår og tale om løn, pension, sjette ferieuge og så videre.
– Det handler grundlæggende om at hjælpe folk til at hjælpe sig selv. Vi kan ikke bestemme, hvad de skal have i løn, men vi kan give dem værktøjerne til at forbedre deres situation.
I en underafdeling af it-infrastrukturvirksomheden Atea har han for eksempel hjulpet medarbejderne med værktøjer til at lave en lokal lønstatistik, så de har noget at forhandle med.
– Der lavede de jo selv arbejdet, men vi kunne hjælpe ved at stille værktøjet til rådighed. PROSA kan jo ikke gå ind og løse alle medlemmernes problemer – men vi kan være den platform, der hjælper dem med at løse dem, slutter Bo Sundgaard.