Efteruddannelse

Brugerpanel: Stort behov for efteruddannelse

De it-professionelle i PROSA lægger vægt på at dygtiggøre sig fagligt via efteruddannelse, og de største hindringer er travlhed på arbejde og manglende støtte fra chefen. Det indikerer tilbagemeldingerne fra Prosabladets brugerpanel.

Medlemmerne af Prosabladets brugerpanel oplever et stort behov for at opdatere sig fagligt via efteruddannelse. Det viser svarene afgivet af Prosabladets brugerpanel om efteruddannelse i starten af december.
80 procent af de adspurgte PROSA-medlemmer oplever et behov eller pres for at holde sig opdateret, og næsten halvdelen siger, at de udvikler sig bedst fagligt via efteruddannelse eller kurser.

Det overrasker ikke uddannelseskonsulent i PROSA Michael Tøttrup:

– Svarene bekræfter, at it-faget er et område, der stiller store krav til at holde sin viden og kvalifikationer opdateret, idet mere end 80 procent i deres daglige arbejde meget tydeligt har et pres og føler et behov for at holde sig opdateret. Der er ingen professionelle it-folk, der kan bevare deres markedsværdi ved at stå stille, siger Michael Tøttrup.

Efteruddannelse er derfor helt central, mener han.

– Det er derfor deprimerende læsning, at den største forhindring for at tage efteruddannelse for næsten 40 procent er, at de har for travlt på arbejdet, og for 30 procents vedkommende, at ledelsen ikke har den nødvendige forståelse eller betalingsvillighed for at give it-folkene mulighed for efteruddannelse, siger Michael Tøttrup.

Til gengæld er der meget få, der siger, at fritiden er den største hindring for efteruddannelse, nemlig fire procent, og lidt over fem procent bebrejder deres egen manglende indsats.

Det tyder også på, at PROSAs it-professionelle ikke overlader det til andre, hvordan de skal dygtiggøre sig fagligt.

Lidt over 40 procent siger, at deres seneste efteruddannelse er kommet i stand på  eget initiativ, mens lidt over 30 procent har fundet ud af det i dialog med chefen. 18 procent har ikke fået nogen efteruddannelse.

De emner, brugerpanelet ønsker at dygtiggøre sig i for tiden, er især konkret software og nye teknologier.

– Når vi spørger medlemmerne om, hvilke behov de har for efteruddannelse, er der ingen tvivl om, at nye teknologier fylder meget. Men det er også tydeligt, at behovet for emner som organisation, forretning, kommunikation og den personlige udvikling fylder rigtigt meget, siger Michael Tøttrup.

PROSA ikke synlig

Der er rigtig mange, der kommenterer, at de ikke har nogen erfaring med PROSAs vejledning om efteruddannelse.

Det kan både skyldes, at folk får opfyldt behovet andre steder, eller at folk ikke er opmærksomme på tilbuddet. Lulu Pedersen, ansvarlig for kurser i PROSA, hilser svarene fra brugerpanelet velkommen, fordi hun her får et vigtigt fingerpeg om, hvordan PROSA kan blive bedre til at målrette arrangementer til medlemmerne.

Brugerpanelet ønsker blandt andet udvikling i .NET/Java, WM Ware, agile udviklingsmetoder, netsikkerhed, trådløs teknologi, sikkerhedsarkitektur samt mere fokus på karriereudvikling og projektledelse.

– Det er tydeligt at se, at vores medlemmer ønsker efteruddannelse i meget konkrete emner. Måske er det det, de lige sidder og skal have styr på jobbet, siger Lulu Pedersen.

De mest populære emner for PROSAs efteruddannelse ud over de teknisk faglige kurser er projektledelse, kommunikation og personlig udvikling.

For lidt fordybelse

PROSAs arrangementer scorer lavt på parameteret fordybelse, men højere på faktorer som pris, variation og tidspunkt.

Det ser Lulu Pedersen som en konstatering af, at der har været mange introduktioner på gå-hjem-møderne, som i sagens natur ikke indebærer så meget fordybelse.

Før i tiden har der været en politisk beslutning i PROSA om kun at holde kurser i weekenden, men nu er målet variation og noget for alle, så i det kommende år bliver der både flerdageskurser, gå-hjem-møder om aftenen og endagsarrangementer.

– Nogle medlemmer ønsker kurser i arbejdstiden, nogle i weekenderne eller efter klokken 17. Vi tilstræber et varieret udbud, både hvad angår emner og tidspunkter, siger Lulu Pedersen.

Til foråret udbyder PROSA blandt andet kurser i karriereudvikling, søgemaskineoptimering, e-handel og mobiludvikling.

Desuden har en del medlemmer ønsket at blive Microsoft-certificeret, og flere i brugerpanelet kritiserer, at der har været et for ensidigt fokus på open source-produkter i PROSAs arrangementer. Men det bliver anderledes til foråret, hvor PROSA udbyder tre Windows Server 2008-certificeringer i både København og Århus.

Vigtig networking

Den bedste oplevelse, Lulu Pedersen har haft med et PROSA-arrangement, var en karriereworkshop over to aftener.

– Folk var meget engagerede og fik brugt hinanden både fagligt og personligt, siger hun og påpeger, at det fysiske møde blandt medlemmerne er meget vigtigt og et af de centrale aspekter ved PROSAs arrangementer.

– Især i pauserne bliver der snakket på tværs, og så kan man virkelig opleve, hvor vigtigt det sociale og fysiske aspekt er i networking. Her er det ikke nok at lave communities på nettet. Man får noget andet ud af at mødes i den virkelige verden.

Hun mener også, at en stor del af motivationen for at bruge tid på blot en hel eller halv dags kursus eller foredrag er at få et pusterum fra hverdagen.

– Flere har sagt, at det er en kærkommen lejlighed til at tage en lille pause. Bare sidde tre-fire timer og få nogle faglige input, snakke med hinanden og holde en pause fra hverdagen på jobbet og derhjemme, siger Lulu Pedersen.

 

Prosabladets webpanel

Brugerpanelet er Prosabladets forum for holdninger og erfaringsdeling om it-aktuelle emner. Brugerpanelets hovedformål er at afdække holdninger og tilføre indsigt. Brugerpanelet må ikke forveksles med meningsmålinger og postulerer ikke repræsentativitet.

Meld dig til brugerpanelet og få dine meninger hørt på http://www.prosa.dk/aktuelt/prosabladet/webpanel/