Hvordan var sidste uge sammenlignet med en almindelig uge?
Vi havde en travl uge med mange opkald og mails. Normalt har vi mest travlt den første og sidste uge i en måned, men i sidste uge oplevede vi stor travlhed på grund af coronakrisen.
Hvad drejede de coronarelaterede henvendelser sig om?
Rigtig mange medlemmer havde brug for at få vendt situationen med os og høre, om de skulle acceptere de ændringer, som arbejdsgivere ville lave i deres ansættelsesforhold.
Kan du give et par eksempler på, hvad medlemmerne har henvendt sig med?
Tiden netop nu er kaotisk for alle – også for arbejdsgivere – så vi har oplevet, at nogle arbejdsgivere har rodet lidt rundt i begreber som ”arbejdsfordeling”, ”hjemsendelse uden løn” eller ”nedsat tid”. Her har vi bistået medlemmerne, så de har fået klarhed over det aftalte, og vi har været behjælpelige med at afværge, at de eksempelvis ville få karantæne i a-kassen.
Et medlem henvendte sig, fordi arbejdsgiver ønskede at overvåge ham i arbejdstiden. Medlemmet skulle tænde for sit webcam. Det var vel for at sikre, at der reelt blev arbejdet og ikke bare spillet videospil, men det kan arbejdsgiver selvfølgelig ikke forlange. Nok er der tale om en hjemmearbejdsplads, men det er altså et privat hjem, hvor arbejdsgiver ikke har ret til at kræve den ønskede foranstaltning.
Flere medlemmer har også henvendt sig med spørgsmål angående fleks. Blandt andet om arbejdsgiveren kan tvinge dem til at bruge af deres fleks i disse tider. Dertil er svaret ja, det kan arbejdsgiver godt. Det er dog vigtigt at understrege, at de aftaler om fleks, man har haft før coronakrisen, også gælder under krisen, hvad enten det er aftaler i overenskomster, i personalehåndbøger eller aftalt individuelt. Så aftalte vilkår skal altså fortsat overholdes.
Vi har også fået en del spørgsmål om de fem tvungne feriedage, som en medarbejder skal holde, hvis arbejdsgiveren får hjælp fra regeringen i kraft af den trepartsaftale, der er indgået for at redde arbejdspladserne. Det har for nogle medlemmer været svært at acceptere, at de skal bruge optjent ferie, feriefridage eller helt selv betale de fem feriedage, før arbejdsgiveren skal betale dem fuld løn under hjemsendelsen. Men sådan er aftalen nu engang sat sammen.
Vi oplever også, at mange medlemmer udviser stor solidaritet med deres arbejdsgivere. Et medlem skulle eksempelvis starte i et nyt job den 1. april og havde derfor sagt sit nuværende job op, inden coronakrisen begyndte. Men nu stod vedkommende og ville hellere blive og hjælpe den gamle arbejdsgiver fremfor at starte en ny ansættelse. Her hjalp vi med råd om henvendelse til den nye arbejdsgiver, og til hvordan vores medlem kunne genindtræde i den ellers opsagte stilling.
Hvilke spørgsmål går igen?
Udover spørgsmål om ferie og fleks har vi også haft en del spørgsmål fra medlemmer, der er blevet bedt om at gå ned i løn eller tid. Når en funktionær varsles ned i tid eller løn, er der tale om det, vi kalder væsentlige ændringer. Vi har derfor vejledt medlemmer om, hvad en væsentlig ændring har af betydning for deres ansættelse, og hvordan de bedst håndterer et svar til arbejdsgiver, når denne har ønsket at gennemføre væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet på baggrund af coronakrisen. På den måde har vi hjulpet til med, de undgår at komme i klemme i forhold til eksempelvis a-kassen, hvis det skulle komme til, at medlemmer står uden arbejde om kort tid.
Mange af spørgsmålene har også handlet om det med arbejdssted; om man skulle arbejde hjemmefra, hvordan man gør det med børnene omkring sig, og om det nu var forsvarligt, at man fortsat møder op på virksomhedens adresse og udfører sit arbejde, hvis det var det, arbejdsgiver har pålagt en.
En del af PROSAs medlemmer udfører såkaldte ”kritiske funktioner”, hvor de servicerer og supporter andre ansatte. Det har betydet, at en del medlemmer er blevet bedt om fortsat at møde op på arbejdspladsen – også selvom de er offentligt ansatte. Her spørger vi ind til, om nødvendige foranstaltninger er foretaget for at sikre medlemmernes sundhed, og vi tjekker, at deres arbejdsopgaver rent faktisk hører til under kategorien ”kritiske funktioner”.
Har du nogle generelle coronaråd, du kan give videre til vores medlemmer?
Min oplevelse er, at mange medlemmer har ringet eller skrevet en ekstra gang for at få råd og sparring angående deres situation. Bliv endelig ved med det. Især hvis du fra arbejdsgivers side er blevet præsenteret for nogle ændringer i din ansættelse, og du er i tvivl om, hvorvidt du skal acceptere ændringerne. Vi oplever heldigvis masser af solidaritet mellem ansatte og arbejdsgivere i de her uger, og det syntes jeg også er en fin ting, man skal tage med sig videre i de næste ugers nedlukning af vores samfund.
Er der nogle arbejdsretlige ting, som medlemmerne skal være ekstra opmærksomme på i denne tid?
Man skal være opmærksom på alle ændringer i sit ansættelsesforhold. Det er ikke så meget det, at man skal arbejde hjemmefra, hvis man er pålagt det. Det er mere, hvis der sker ændringer i arbejdstid eller løn, som altså kan være væsentlige. Her anbefaler vi, at du kontakter PROSA for en sikkerheds skyld og får vores vurdering af ændringerne, så du ikke kommer i unødige vanskeligheder.
Kan man stadig kontakte jer med spørgsmål, der ikke har med corona at gøre?
Ja, selvfølgelig! Ikke alle henvendelser drejer sig om corona i denne tid.