Da Thomas Jørgensen og Klaus Kartou skulle i gang med deres speciale på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, besluttede de sig for ikke at nøjes med at skrive. De ville udvikle en Android-app, hvor de kunne anvende den push messaging-teknologi, som indgik i deres speciale, og så ville de forsøge at vinde Google Developer Contest 2009 med deres app.
Sammen med Martin Leblanc, der stod for GUI og grafik, udviklede de Gigbox, som er en lokationsbaseret koncertkalender kombineret med mulighed for chat og deling af billeder med de andre koncertgængere. Gigbox landede på en lidt frustrerende fjerdeplads i kategorien Lifestyle lige uden for den lukrative præmierække. Men brugerne tog app'en til sig. 120.000 downloads af gratisversionen i løbet af det seneste år var tegn på, at trioen havde fat i noget.
Integrerer med Last.fm
Gigbox trækker på data fra Last.fm's store eventdatabase og tilbyder derudover mulighed for, at brugerne kan samle koncertoplevelser i form af billeder, videoer og chat på én fælles platform. Alle tre ophavsmænd har fuldtidsjob som udviklere i dag, så for tiden er Gigbox et hyggeprojekt. Men det kunne godt udvikle sig til noget mere seriøst.
– Vi tror på, at der er store muligheder i at udvikle Gigbox videre. I december 2010 lancerede vi en betalingsversion med et udvidet featuresæt. Det burde der med de mange brugere af gratisversionen være en god basis for, siger Thomas Jørgensen.
Bundpris sikrer udbredelse
Udviklerne bag Gigbox mener helt generelt, at en gratis version med stor volumen er et vigtigt instrument til at promovere en betalings-app. Og de hælder også til at sætte prisen på betalings-app'en forholdsvist lavt. Det kan sikre en vis volumen, som i sig selv fungerer som god reklame.
Ud over at finde det rigtige prisleje skal de tre udviklere også finde det rigtige snit rent funktionalitetsmæssigt mellem gratisversionen og betalingsversionen.
– Man må ikke tage funktionalitet væk fra gratisversionen, og det er også vigtigt løbende at opdatere både gratis- og betalingsversionen for at holde fast i sine brugere. På betalingsversionen kan man så introducere nogle af de lidt mere specielle features, som folk efterspørger, samt de features, som vil belaste de servere, som vi jo også skal holde kørende, siger Thomas Jørgensen.
App-distribution imponerer ikke
De tre udviklere får næsten dagligt henvendelser fra diverse app-aggregators og hjemmesider, der vil være app-providere, men ingen af dem er imponeret. Så indtil videre er det Android Market, der er salgskanalen. Men det er ikke uden problemer.
– Det er fint, at Android Market er åbent, men det betyder samtidig, at kvaliteten er noget svingende, og at de gode apps nemt kan drukne i mængden. Det ville være godt med en eller anden form for kvalitetskontrol måske i kombination med de nuværende såkaldte featured apps, mener Klaus Kartou.
Som et lille hyggeprojekt i weekenden, efter specialet var afleveret, udviklede Gigbox-folkene i øvrigt den populære lille app "NummerUglen". Den blev lavet til en Version2-konkurrence, hvor den kloge fugl landede på en hæderfuld femteplads.
Se mere på www.mygigbox.com