It og samfund

Instant Messaging øger produktiviteten

Chat på computerskærmen tolkes ofte som rene overspringshandlinger. Men forskere peger nu på overraskende positive effekter.

Hurtige beskeder via computerskærmen til venner og bekendte, kendt som Instant Messaging (IM), betragtes ofte som en slags overspringshandlinger i arbejdsdagen. En udbredt holdning til IM er, at aktiv brug udgør en hindring for produktivitet hos ansatte, fordi IM forstyrrer tankeprocesser og arbejdsgange hos de ansatte, som dermed bliver langsommere til at udføre deres arbejdsopgaver.

Men ny forskning peger snarere i en anden retning. Forskere ved Ohios Statsuniversitet og University of California, Irvine, har udført en undersøgelse baseret på telefoninterview med 912 fuldtidsansatte, som anvender computere i et kontormiljø mindst fem timer om ugen. Knap 30 procent af de adspurgte brugte IM til at holde kontakt med kolleger og klienter.

De ansatte, som anvendte IM, lignede på mange måder restgruppen. Gennemsnitsalderen var 43,7 år, og 53,2 procent var kvinder. Hverken beskæftigelse, uddannelse, køn eller alder så ud til at have en betydning for, om den enkelte ansatte anvendte IM eller ej. Så myten om, at IM mest anvendes af nørdede unge mænd, kunne altså ikke finde støtte i undersøgelsen.

IM kræver ikke mere kommunikation
Forskerne bag undersøgelsen peger på, at der opstår nye kommunikationsmønstre, når ansatte begynder at anvende IM. "IM er et værktøj til at få hurtig adgang til opgaverelevante informationer med et minimum af afbræk. Det gør det muligt for den ansatte at stille opklarende spørgsmål uden forventninger om at skulle starte en længere konversation,", konkluderer forskerne i deres rapport om undersøgelsen.

De understreger også muligheden for, at ansatte kan bruge IM som en kommunikationskanal, der altid er åben med forventningen om, at man får svar på sine spørgsmål, når kollegaen har tid til at svare på et passende tidspunkt.

Og undersøgelsen konkluderer, at anvendelsen af IM ikke øger den tid, som den enkelte anvender til at kommunikere. "Der er ikke nogen afgørende forskel på mængden af arbejdsrelevant kommunikation hos IM-brugerne sammenlignet med restgruppen. Og vi kan ikke påvise, at IM-brugere i det hele taget bruger mere tid på at kommunikere", skriver forskerne.