It og samfund

Intelligent samkørsel skal redde planeten

Danske Kenneth Valeur står bag projektet Drive on Demand, som vil benytte mobiltelefoner til at fylde motorvejens halvtomme biler op. Projektet er med i Googles konkurrence ”Project 10 to the 100th”.

Elektronikingeniør Kenneth Valeur havde aldrig rigtigt spekuleret så meget over det der med klimaforandringer. Men det ændrede sig en aften i Forum i København. Den tidligere amerikanske vicepræsident Al Gore talte i forbindelse med visningen af sin dokumentarfilm om alvorligheden af de kommende klimaændringer, An Inconvenient Truth – en ubekvem sandhed.

– Så tænkte jeg, det kan sgu da ikke passe, at det er så slemt. Jeg var ikke specielt interesseret i klimaet, havde ikke brugt så meget tid på det. Men da jeg så begyndte at læse om det og satte mig ind i stoffet, tænkte jeg, her har vi jo et eller andet fuldstændig vildt etisk ansvar.

Tankerne førte i første omgang til hjemmesiden globalopvarmning.dk, som Kenneth Valeur har kørt i et par år med fine besøgstal. I forbindelse med sitet har han udviklet en ”klimapyramide”, som i lighed med kostpyramiden skal lære os alle sammen bedre miljøvaner.

Men det var den daglige pendlertur fra Gilleleje til Amager, som gav Kenneth Valeur, der har en nutid og fortid som udviklingschef i en række teknologiske virksomheder, ideen om at benytte mobil- og GPS-teknologi til at skabe bedre samkørselssystemer. Vel at mærke uden det bøvl, der opstår, når flere skal deles om bilturen:

– Det er det, jeg kalder privatbilismens hellige ko: Med en bil har du total frihed til at køre hvorhen, du vil, når du vil. Hvis bare du har to mennesker med i din bil, så har du i princippet fire aftaler om dagen, som skal passe med arbejde og møder. Så tænkte jeg: Man må kunne lave et system, hvor man er helt fri for det her.

Samkørsel med smartphones

Ideen er ganske simpel. En bilist, som ønsker at medtage passagerer, sender en meddelelse til det bagvedliggende system via en smartphone-applikation. De, der ønsker at køre med på en bestemt strækning, gør det samme. Systemet parrer en bilists tur og en passager, uden at der skal køres en omvej. Passagererne kunne stå ved en holdeplads. En vigtig funktion er, at de, der skal køre med, ved, hvilken bil der kommer, kender bilistens identitet, og at både passagerer og bilister kan udvælge modparten efter en bestemt profil eller kriterier. Når turen er slut, kvitterer passageren for turen og betaler en mikrobetaling, som det kendes fra eksisterende samkørselsordninger. Systemet benytter GPS eller positionsbestemmelse via triangulering, baseret på mobilmasternes position og sendestyrke samt Google Maps.
Kenneth Valeur indsendte sin ide til Patent- og Varemærkestyrelsen i februar 2007 og kaldte den Drive on Demand. Svaret var, at der findes andre systemer, men at det er muligt at arbejde uden om de eksisterende patenter på området.

Nu var scenen sat til at prøve ideen af i praksis. Men pilotprojekter kræver finansiering, og opgavens omfang tog næsten pusten fra Kenneth Valeur.
– Jeg tænkte, det orker jeg næsten ikke, men fik alligevel vendt en masse i luften og talt med en mængde mennesker, både kommuner og forskellige udvalg og investorer.
Tilbagemeldingerne var udelukkende positive. I oktober 2008 udskrev Google konkurrencen ”Project 10 to the 100th”, som efterlyste ideer, der kan forbedre menneskers liv. Præmiesummen er på 10 millioner dollar eller 56 millioner kroner og er fordelt på fem projekter. Kenneth Valeur indsendte sin ide blandt de 150.000 andre. Hundrede ideer skal findes ved internet-afstemning, og senere vil en komité udvalgt af Google finde de fem vinder-forslag. Men antallet af ansøgninger oversteg søgegigantens forventninger, og afgørelsen er nu udsat på ubestemt tid. Kenneth Valeurs ide er blevet diskuteret flittigt på nettet og har fået høje placeringer i en række uofficielle afstemninger, der dog ikke har betydning for Googles endelige beslutning.

Forærer det hele til Google

– Jeg afventer Googles svar. I princippet har jeg givet Google rettighederne til det. Hvis Google går ind i det her, vil det have en hel enorm effekt. Men bliver det ikke til noget, må jeg starte det som noget helt lokalt dansk.

Hvis det er det, der bliver udgangen på det hele, forestiller Kenneth Valeur sig, at et pilotprojekt kan udrulles på helt specifikke strækninger.

Det er idealismen, der driver Kenneth Valeur, ingen tvivl om det:

– Der skal en holdningsændring til. At sige: yes, vi må gøre et eller andet. Mine børnebørn får en anden verden at leve i, hvis ikke vi gør noget nu. Så vil de vokse op og sige: ’hold kæft, de gamle gjorde ingenting.’ Det kunne jeg simpelthen ikke holde ud.

LINKS

Hjemmeside for Kenneth Valeurs projekt:

driveondemand.dk

Kenneth Valeurs hjemmeside om de globale klimaforandringer:

globalopvarmning.dk

Hans ambition er, at alle udviklere skal have adgang til API’et, så der helt frit kan udvikles til alle mobile platforme. Udvikleren opfordrer alle interesserede til at sende ham en e-mail på info@globalopvarmning.dk, så arbejdet med et folkeprojekt for klimaet kan starte.