Køkkenrenovering smager af gipsplader, maling og elementopsætning. Men i mit aktuelle tilfælde var bedre og ny belysning højt på ønskelisten.
Tidligere har jeg haft relativt gode erfaringer med Philips' internet-kontrollerbare HUE-ledlamper med lysdæmper Desværre passede de små E14-fatninger i prismekronerne ikke til HUE-serien. Der findes særlige adaptere til fatningerne, men de lægger adskillige centimeter til, og det ser helt vanvittigt ud.
Derfor valgte jeg Osrams konkurrerende Lightify-løsning. Jeg indkøbte 10 dyre lysenheder og en switch efter at have opdaget, at systemet ikke er kompatibelt med Philips' HUE, skønt de begge er baseret på Zigbee-standarden. Og så kunne cirkusset ellers starte.
Søvnig opdatering
Jeg downloadede Osrams Lightify App, satte switchen i en kontakt og tændte for LED-lamperne. Efter et par forsøg havde jeg held med opsætniningen: "Switch, mød det lokale wi-fi-netværk! Her er adgangskoden til at forbinde dig og lede efter lamper."
I princippet fint udtænkt, at tilkoblingen ikke kræver kabler. I praksis en noget ustabil app. Størsteparten af de ti lamper skulle dog lige have opdateret firmwaren; en proces, som tog mindst fem minutter pr. enhed. Iøvrigt er det et krav, at man opretter en konto i Osram-skyen for overhovedet at kunne kommandere med lamperne, når man skal indrette grupper, belysningsintervaller og lysintensitet i hjemmet. Hvorfor mon?
Men når jeg startede Lightify-appen, kunne der gå op til et minut, før jeg kunne skrue op og ned for belysningen. Så jeg besluttende mig for, at en weekend skulle stå i resettingens og rekonfigureringens tegn. Blandt de mere spøjse indslag var en manuel resetting af lamperne: Du slukker for lamperne, du tænder i fem sekunder, du slukker i fem sekunder. Gentag den cyklus fem gange, så er belysningen nulstillet. Switchen blev også nulstillet flere gange uden held, så jeg sendte en anmodning om support til Osram, men fik intet svar. Efter et par timer kunne jeg dog se samtlige 10 lamper, men ikke organiseret efter den fysiske placering, som i den tidligere installation. Derefter legede jeg gætteleg med lamperne, så jeg kunne få dem fordelt korrekt på to lysekroner. Søndagen blev så anvendt til at eksperimentere med belysninger i form af “scenes”, som man sætter op i appen. Alt var faktisk OK søndag aften.
Mandagssupport
Den efterfølgende morgen virkede opsætningen bare ikke længere. Osrams morgenfriske support havde nu læst min lørdagshenvendelse og sørget for at nulstille hele mit system via internettet. Jeg svarede med en tilkæmpet høflig e-mail, hvor jeg bad dem om at undlade den slags uden forudgående accept fra mig. Jeg har endnu ikke fået svar, men tænker, at support på et IoT-produkt vel burde foregå 24/7.
Så for at opsummere mit lysshow: Uresponsiv hardware, en af de dårligste og mest uintuitive Android-apps, jeg har prøvet, og en IoT-infrastruktur, der fremstår som en gakgak-løsning. Hvornår mon jeg lærer at holde nallerne fra den slags?