Open Source

LEGO leger med open source - for alvor

Alle må pille, alt det de lyster. Næste generation af LEGOs populære ingeniør-legetøj, LEGO® MINDSTORMS er udviklet i tæt samarbejde med det frivillige udviklermiljø på internettet, og LEGO er netop ved at lægge sidste hånd på deres egen open source licens. Med Mindstorms NXT er alliancen mellem open source og den danske legetøjsgigant en realitet.

Det er umuligt at spore bare antydningen af usikkerhed i Søren Lunds stemme. Heller ikke øjnene flakker det mindste, da han igen og igen bliver spurgt til LEGOs reaktion, da robot-ingeniør-legetøjet LEGO Mindstorms blev hacket ved lanceringen i 1998.

- Vi blev simpelthen hacket fra dag ét, og selvfølgelig var vi overraskede, fordi Mindstorms var udviklet med tanke på drenge på 12 plus (12 år og ældre, red.) og selv om vi havde snakket om, at det kunne være fedt, hvis voksne også ville kaste sig over det, så var interessen overvældende. Det var sjovt, siger direktøren for LEGO Mindstorms med et bredt grin.

Selvfølgelig kom LEGOs jurister på banen, og Søren Lund lægger ikke skjul på, at bølgerne gik højt internt i LEGO, men legetøjskoncernen, der ellers er kendt for en hård og kontant kurs overfor kopi-pirater og misbrug af varemærket LEGO, valgte at lade hackerne lege videre i fred.

LEGO-DNA: Byg dit eget - også software
- Jeg tager tit en tur med vores jurister, men jeg har et solidt mandat fra den øverste ledelse og Kjeld Kirk Kristensen (efterkommer af stifteren af LEGO) synes, at det er fedt legetøj. Og så ligger det dybt i LEGOs DNA, at det går ud på at bygge dit eget. Det er derfor, vi er til, forklarer Søren Lund og fortæller, at i den årlige, internationale robotbygningskonkurrence for børn, First LEGO League, får deltagerne de samme brikker og den samme opgave.

- Alligevel er der ikke to modeller, der er ens. Jeg har lært mere om mit eget produkt af børn end af mine egne folk, vurderer Søren Lund.
LEGO forventer, at næste First LEGO League til september bliver med 85.000 børn fra 35 forskellige lande med hjælp fra 25.000 voksne. Første generation LEGO Mindstorms er med sine otte år på bagen blevet legetøj for både børn og voksne, og Søren Lund lægger ikke skjul på, at det er risikabelt at udvikle et produkt, der henvender sig til to målgrupper:

Drenge og teknikglade piger over ti år (målgruppen er blevet yngre siden første generation) samt voksne mænd. Og så for øvrigt også universiteter, hvor LEGO Mindstorms også har gjort sit indtog. En undersøgelse fra 1999 viser, at dengang var 70 procent af Mindstormsbrugerne voksne. I dag vurderer Søren Lund, at der er lige så mange børn som voksne, der leger med Mindstorms.

- Det har jo vist sig med første generation, at vi kan nå dem alle. Målet er, at en tiårs dreng uden forudsætninger kan bygge en robot, der bevæger sig, på under en halv time. I praksis har vi set, at børn ned til syv år kan løse den opgave, og du kan lege dig til rimeligt sofistikerede programmeringsparadigmer, siger Søren Lund.

Et fysisk udtryk for programmeringens kunst
LEGOs alliance med open source samfundet skal fastholde den ældre målgruppe. Til første generation af Mindstorms har nørder - formentlig voksne mænd - uden LEGOs medvirken udviklet mellem ti og 15 alternative programmeringssprog til at styre klodserne. Deriblandt et C-lignende sprog, der hedder NQC. Fingersnilde amatører kloden rundt har også tilføjet deres egne sensorer, motorer og andre fysiske komponenter til legetøjet.

- Jeg har mere end 30 bøger om LEGO Mindstorms på reolen på mit kontor, jeg tror, der findes 38 bøger i alt. Det er jo fantastisk at se, at det vi laver bliver taget til sig i den grad, siger Søren Lund og peger på, at for mange programmører er LEGO Mindstorms det eneste fysiske udtryk for det abstrakte og kreative arbejde, der ligger bag kunsten at skrive et godt program.

- Når de sidder på deres arbejde og skriver programmer til administration og den slags, så oplever de ikke kunsten ved deres arbejde. Men med Mindstorms kan de se, at deres arbejde kommer til live. Her kan it-folk endelig se, hvad de skaber, fordi tingene får et fysisk udtryk, forklarer han.

Derfor har Søren Lund gennem årene også kæmpet for at inddrage brugerne i processen, og internt i LEGO er det endda blevet forbudt medarbejderne at kalde de mange Mindstorms-entusiaster for nørder. Det var dog primært et problem for seks-otte år siden, hvor nørd-begrebet var negativt ladet. I dag er mange stolte over at blive kaldt nørder, vurderer han.

Alt er frit - klar til at lege med
I forbindelse med udviklingen af næste generation af LEGO Mindstorms, NXT, har LEGO derfor formuleret sin egen strategi for udviklingsprocessen, hvor det frivillige udviklermiljø, nørderne, open sourceprogrammørerne allerede fra begyndelsen er inviteret ind i legetøjskoncernens varme.
NXT er udviklet helt fra bunden, hverken hardware eller software fra den første generation af LEGO Mindstorms er genbrugt.

- Der er ikke en brik eller en kodelinie fra det gamle. Vi har udviklet det fra bunden, og det er ikke bagudkompatibelt, siger Mindstorms-direktøren, der alligevel understreger, at de velkendte "LEGO-knopper" stadig er på NXT-robotterne, men grundlæggende er NXT bygget over de ny "knopløse stænger", der giver robotterne et slankere, mere strømlinet og menneskeligt udseende, som Søren Lund udtrykker det.

Alle dele af Mindstorms NXT er åbent legeland for nørder og firmwaren i NXR-klodsen vil blive omfattet af den LEGO Open Source License, som juristerne er ved at lægge sidste hånd på.

- Vi har endda lavet et developer kit, så det er nemt at hacke og selv programmere. Vi giver dig det hele.

Det eneste, der dog er undtaget, er den opringelige software-engine, det ikonbaserede grundprogram til styring af brikkerne, der følger med LEGO Mindstorms. Det er udviklet på basis af software til styring af instrumenter fra National Instruments og er derfor omfattet af almindelige licensregler.

Blåstemplet af Bluetooth og Microsoft
- Det har vi ikke lavet. Det er ikke LEGOs kernekompetence at udvikle software. I øvrigt er de fleste entusiaster netop interesserede i at styre robotterne udenom den software, der følger med, påpeger Søren Lund og henviser til, at også Microsoft er begyndt at udvikle en fælles platform til styring af alverdens robotter. Den platform kan naturligvis også bruges til at styre LEGOs Mindstorms-robotter. Også Bluetooth-organisationen har taget LEGO Mindstorms ind i varmen. De kommende NXT-robotter kan også styres med en telefon med Bluetooth, og den kan sende data fra robotten tilbage til computeren eller telefonen. LEGO Mindstorms har derfor fået sin egen robotkategori på listen over Bluetooth-enheder. Udviklingen af næste generation, NXT, af LEGO Mindstorms er foregået ganske anderledes end den procedure, som softwaregiganter som blandt andre Microsoft bruger. Også her har open sourcemiljøet haft en afgørende indflydelse i udviklingsarbejdet - selv om udviklingen i sagens natur ikke er foregået i fuld offentlighed. Så ville konkurrenter stjæle ideerne, inden LEGO selv var klar til at sende NXT på markedet.

Frivillige nørder i laboratoriet
LEGO ville bruge Consumer Innovation, hvor forbrugerne allerede fra begyndelsen skulle inddrages i processen. Normalt udvikler en virksomhed i dybeste hemmelighed et nyt produkt og prøver betaversioner af på fokusgrupper, der består af forudsætningsløse forbrugere, så man kan iagttage, hvordan produktet virker på "den almindelige forbruger." I Consumer Innovation gør man det stik modsatte og allierer sig med ekspert-forbrugerne og spørger efter deres ideer og forslag.

- De er så dygtige, at det føles rigtigt at inddrage dem, selv om der naturligvis er en kæmpe risiko for at lække forretningshemmeligheder ved at åbne for laboratorierne, siger Mindstorms-direktør Søren Lund med henvisning til, at det første Mindstorms User Panel, MUP, på fire deltagere blev lukket ind i det allerhelligste LEGOlaboratorium.

- De var lige så meget en del af mit udviklingshold som mine egne folk, men de tøvede noget, da jeg første gang prøvede at trække dem gennem døren til udviklingsafdelingen. Det var en ære for dem.

I første omgang valgte LEGO at tage kontakt til fem særligt udvalgte ud fra den tusindtallige skare af hengivne Mindstorms-fans. De fire af dem, Steve Hasselplug, John Barnes, David Schilling og Ralph Hempel, sagde ja tak og skrev under på en dyb og hellig ed, hvor de sværgede tavshed. På det tidlige stadium eksisterede der ikke engang en fungerende prototype. De fire blev i al hemmelighed LEGOs nystiftede brugerpanel.

- Faktisk var det sådan, at to af dem heller ikke hilste, da vi mødtes til den årlige Brickfest i USA. Da vi snakkede om det bagefter, fortalte de, at de var bange for ikke at kunne holde tæt, hvis det var synligt, at vi kendte hinanden.

De arbejder gratis - og meget
Søren Lund peger på, at mange af Mindstorms-entusiasterne selv arbejder for store koncerner, som ikke selv kunne drømme om at åbne op, som LEGO har gjort. Søren Lund har gjort meget for at sikre sig, at brugerpanelet har fået reel indflydelse på udviklingen af NXT. Og entusiasmen har været overvældende.

- Hvis vi har mailet et emne, så dukker der i løbet af en time 20 kvalificerede forslag op i mailboksen.

Alligevel får entusiasterne ikke en krone for deres energiske indsats. Det er faktisk hele grundideen, at de skal arbejde gratis.

- En virksomhed er en SKAL-organisation, et community er en KAN-organisation, og det er afgørende at bevare den forskel for at udnytte potentialet i Consumer Innovation. De kan tillade sig at blive ved med at banke løs på en eller anden funktion, som de vil have, fortæller han og tilføjer - Det har de også gjort. Og henviser til blandt andet den ultralydssensor, der bliver en del af NXT.

- Omvendt er det jo også min røv, der bliver ristet, hvis det ikke fungerer. Det er jo os, der sælger det, griner Søren Lund, der er uddannet produktionsingeniør fra Odense Teknikum og selv elsker at lege med det elektroniske robotlegetøj.

Storm på det næste brugerpanel
I anden omgang blev de fire frivillige Mindstormsnørder suppleret med en større brugergruppe på godt hundrede LEGOentusiaster.

- Vi gjorde det ekstra besværligt for folk at komme med. Blandt andet kostede det penge og de skulle besvare en lang række spørgsmål for at komme i betragtning. Vi havde det kun åbent i fire uger og fik næsten 10.000 henvendelser, hvor af cirka 8.000 var kvalificerede. Der var endda en på 72. Det var ikke til at tro på, fortæller Søren Lund, der dog måtte erkende, at den 72-årige var en dybt kvalificeret Berkeley-professor, der i mange havde brugt LEGO Mindstorms i sin undervisning.

LEGO Mindstorms er et meget brugt redskab på mange universiteter og på mange skoler.

-Det er det ultimative prototype værktøj, forklarer Søren Lund.
Og så må det være slut med at snakke. Søren Lund fisker med iver tre endnu ikke offentliggjorte LEGO-robotter op af sin stålkuffert, en robotmand, en skorpion og et amfibielignende køretøj. Den største ambition for NXT-robotterne var, at man skulle kunne bygge end mand, der kan gå oprejst på to ben. Det er noget af det sværeste.

- Det gælder om at koordinere to motorer og styre en meget præcis bevægelse. Hvorfor tror du, Sonys Aibohund har fire ben?, spørger Søren Lund retorisk og tænder for robotmanden, der straks begiver sig ud på en spadseretur. Også her har brugerne bogstaveligt talt haft en finger med i udviklingsarbejdet. Søren Lund vender bunden i vejret på robotmanden og peger på en vinkel-brik på undersiden.

- Brugerpanelet snakkede igen og igen om den her vinkel og påstod, at man var nødt til at bruge 10-12 brikker for at lave sådan en vinkelkonstruktion. De blev ved og ved. Vi troede dem ikke, noget så basalt som en vinkel kan ikke være så svært. Men satte alligevel til sidst vores egne modeleksperter til at efterprøve påstanden. Og det passede, fortæller Mindstormschefen.

Heldigvis havde LEGO selv en klods i kassen med kasserede koncepter, der kunne bruges. LEGO Mindstorms NXT blev lanceret i USA den 1. august og kommer til Danmark den 1. september. Herhjemme bliver NXT kun solgt i en engelsksproget version.