PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Open Source

Obligatoriske åbne standarder i det offentlige

Om et år skal de offentlige it-systemer overholde en række obligatoriske åbne standarder. Nu skal det afklares, hvor mange undtagelser der skal være. Dette slagsmål handler især om, hvad det kommer til at koste.

Det offentlige skal bruge åbne standarder. Et enigt Folketing vedtog i juni Morten Helvegs beslutningsforslag (B 103). Siden har IT og Telestyrelsen (ITST) haft travl med at igangsætte en lang række analyser og vurderinger.
Den 14. december var Styrelsen så klar til at præsentere deres oplæg til en køreplan for implementering af B 103 for Folketingets it-ordfører og et par dage senere for it-branchen i form at nogle få slides og en tidslinie (se fakta boks).

Styrelsens køreplan rejser mindst lige så mange spørgsmål, som den besvarer. Men det ligger fast, at man vil lave et sæt af obligatoriske åbne standarder, som skal have business cases. På dokumentområdet var meldingen, at man ville arbejde med to standarder: ODF (Open Document Format) og Open XML. Den først er en godkendt ISO standard, den anden behandles i øjeblikket i ISO i en såkaldt "fast track" procedure.

Sælger elastik i metermål
Til februar sender IT- og Telestyrelsen så en implementeringsrapport til høring. Den vil blandt andet indeholde de første sæt af obligatoriske standarder, med tilhørende business case. Det sidste, kan blive en af de helt store slagsmarker. En business case indeholder mange skøn og resultatet og er følsomt overfor valg af forudsætninger og hvilke koncepter der vælges. En del af elementerne i en sådan analyse kan have karakter af at sælge elastik i metermål. Der er både udgifter og besparelser - på kort og længere sigt. Netop fordelingen af de mulige udgifter (på kort sigt) kan blive et af de store stridspunkter mellem kommunerne og staten.

Staten og kommunerne vil kæmpe
Kommunerne vil have interesse i at gøre indførelsen af åbne standarder så dyrt og besværligt som muligt, så de kan få sat tilskuddet fra staten op. Omvendt vil Thor Petersen være interesseret i, at det ikke koster noget, især ikke på kort sigt. Der er derfor en betydelig risiko for, at begge parter kan blive enige om betydelige undtagelser.

Kommunernes Landsforening (KL) har da også meldt ud, at tidsplanen er umulig at nå og alt for dyr, fordi gevinsterne først kommer, når de åbne standarder skal bruges til noget. De mener at deadline som et minimum bør flyttes fra 2008 til 2010.

Meget bliver afgjort i de økonomiske forhandlinger, mellem Finansministeriet og KL om kommunernes økonomi for 2008, Disse afsluttes traditionel midt på sommeren, efter at Folketinget er sendt på sommerferie. Hvis Finansministeriet lytter til de økonomer, der mener at der er risiko for en overophedning at den danske økonomi - og hvis der samtidig skal afsættes flere penge til at dække hullerne i velfærds- og sundhedssystemerne, vil den budgetramme der er tilbage til alt andet, herunder åbne standarder, være meget, meget lille. Tilbage er der at håbe på og arbejde for, at så mange business cases som muligt - bliver positive, også på kort sigt!

Comply or explain
Når der er fastlagt nogle sæt af obligatoriske åbne standarder - med en business case som Finansministeriet har tilslutte sig - vil der forsat være mulighed for ikke at følge de åbne standarder. I beslutningsforslaget (B 103) blev der fastlagt en såkaldt "comply or explain" model, der betyder at hvis man ikke følger den åbne standard, skal man forklare hvorfor. Her bliver det afgørende hvilke argumenter man kan anvende. I regeringen rapport fra august 2006 om: "Virkemidler til fremme af interoperabilitet gennem fælles, åbne standarder" - blev der lagt op til at man kunne afvise en åben standard med den begrundelse; at den leverandør man havde valgt ikke kunne levere. De seneste meldinger fra IT og Telestyrelsen tyder dog på, at man har tænkt sig at stille skrappere krav til de forklaringer, der vil kan bruges. Rambøll arbejder i øjeblikket på en rapport, som skal danne udgangspunk for fastsættelse af kriterierne i "comply or explain" modellen. Men også her vil økonomi nok blive afgørende. Det store spørgsmål er så, hvor gennemarbejdede de økonomiske argumenter skal være, før de kan blive accepteret som en begrundelse for ikke at vælge en åben standard - og disse undtagelser bliver tidsbegrænsede.

Revision af OIO-kataloget
Der er også lagt op til en revision og opdatering af OIO-kataloget. Med udgangspunkt i den definition af en åben standard som blev beskrevet i B 103. Hvor meget der bliver lavet om og hvordan, bliver mere klart når regeringens implementeringsrapport kommer til februar.

Vigtig proces
Der er sat en meget vigtig proces i gang. Men der hersker fortsat en betydelig usikkerhed om hvor den ender. Den store ubekendte er hvor mange åbne standarder der bliver afvist, fordi deres business case ikke kan accepteres af finansministeriet og hvor mange undtagelser og udskydelser den endelige beslutning, derfor kommer til at indeholde. Anden halvleg der starter om et år, kommer til at handle om de mere eller mindre gode undskyldninger for ikke at indføre åbne standarder. Spillereglerne vil blive fastsat i de kommende måneder.

Regeringens køreplan for implementering af åbne standarder i det offentlige

Februar 2007
Regeringens implementeringsrapport sendes i høring

Marts 2007
De første business cases til de første sæt af obligatoriske standarder fremlægges

April-juni 2007
Regeringsbeslutning og aftale med kommunerne

September 2007
Plan for revurdering af standarderne i OIO-kataloget

September 2007
Plan for fastsættelse af obligatoriske, åbne standarder i forhold til kommunikation med borgere, virksomheder og institutioner på områder, hvor det i dag ikke er teknisk muligt.

September-december 2007
Vejledning og rådgivning til offentlige myndigheder

December 2007
Handlingsplan for ministerierne, for de områder hvor der ikke i første omgang skal anvendes åbne standarder.

1. januar 2008 - Beslutningen om anvendelse af obligatoriske, åbne standarder træder i kraft

2008 - Halvårlig plan for revision og opdatering af de åbne standarder i OIO-kataloget

2008 - Status for myndighedernes anvendelse af obligatoriske, åbne standarder.