Dansk it-politik, It og samfund, Internet, Ophavsret, Overvågning i samfundet

PRESSEMEDDELELSE: Bred opbakning til piratpakke

Fælles pressemeddelelse: Piratkopiering på nettet skal bekæmpes, og et af de bedste midler til at gøre dette er ved at fremme lovlige alternativer.

Det er et af budskaberne fra kulturminister Uffe Elbæk, der i dag har offentliggjort en pakke med initiativer, der skal føre til mindre piratkopiering af film, musik, tv, spil og programmer.

Dette stemmer godt overens med nogle af de erfaringer, der er gjort i andre lande. Der er sket en markant vækst i det digitale salg bl.a. i Norge, Sverige og USA. Tal fra IFPI i Norge viser bl.a., at det digitale musiksalg i 2011 steg med 73 % i forhold til 2010, og sidste år udgjorde det digitale musiksalg i Norge hele 49 % af det samlede salg.

Lovlige tjenester som TDC Play, Wimp, Spotify m.fl. har gjort og vil gøre meget for at få danskerne væk fra piratkopieringen af musik og over på de lovlige tjenester – til gavn for forbrugere og kunstnere.

Inden længe vil man kunne se den samme effekt på filmmarkedet og tv-markedet, hvor der til stadighed udbydes flere tilbud på nettet.

Med andre ord er den bedste indsats mod ulovlig download at fremme de nye digitale tjenesters udbredelse. De nye lovlige forretningsmodeller fjerner en stor del af grundlaget for ulovlig download. I takt med, at disse modeller øger deres udbredelse i Danmark, må det forventes, at omfanget af ulovlig download falder.

De nedenstående organisationer mener, at et innovationsforum vil kunne fungere som et godt sted at udveksle erfaringer og statistik samt mindske barriererne for de lovlige forretningsmodeller.

Desuden vil en informationskampagne kunne bidrage til at sprede det positive budskab om de gode, lovlige tilbud, der er på nettet.

Endvidere er det positivt med fælles retningslinjer for, hvordan teleselskaberne kan respektere en endelig afgørelse fra domstolene om, at et teleselskab skal blokere for kundernes adgang til en ulovlig tjeneste. Det vil give en mere smidig og ensartet blokering af ulovlige tjenester.

Vi vil derfor bakke op om regeringens initiativer til at fremme de digitale forretningsmodeller og bekæmpe piratkopiering.

Til pressemeddelelsen vil PROSAs formand Niels Bertelsen dog gerne understrege, at selvom det er positivt at fokus flyttes til nye forretningsmodeller, er det også afgørende at tele- og ISP-branchen står sammen, således at de ellers gode intentioner om respekt for domstolsafgørelser ikke misbruges ved at rettighedshaverne blot går efter de mindst ressourcestærke ISP´ere når de gerne vil have nedlagt forbud mod en hjemmeside.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt:

Niels Bertelsen
Formand, PROSA