PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Arbejdsmiljø

Skab rammer for dit arbejdsmiljø på hjemmekontoret

Her er en samling gode råd til dig, der er blevet sendt hjem fra jobbet på grund af coronavirus.

Normalt er der klare lovmæssige regler for hjemmearbejdspladser i forhold til funktionelt udstyr og arbejdsgiverens ansvar for at anskaffe det. Men med de mange nedlukninger af virksomheder og et pludseligt påtvunget hjemmekontor i dagevis er det yderst vigtigt, at du passer på dig selv. Så husk at holde pauser, lav udstrækningsøvelser og luft ud.

 ”Det er jo en lidt særlig situation, så jeg tænker, at det er svært at stille krav om, at hjemmearbejdspladsen skal indrettes korrekt, før den kan bruges. Men arbejdsmiljøloven stiller krav til indretningen, når hjemmearbejdet ved en computer foregår i hele arbejdstiden”, siger Allan Pleman, der er arbejdsmiljøkonsulent i PROSA.

Hverdag og job på hjemmefronten

Når du er sendt hjem, så prøv at give dig selv de gavnligste vilkår på din nye kontorplads. Her er ni tips fra PROSAs eksperter:

  1. Sørg for et bord og en stol, der passer til dig i højden.
  2. Sid ikke for længe foran den bærbare.
  3. Det er en fordel at tilslutte ekstern skærm og tastatur.
  4. Skift siddestilling, stræk ud og rejs dig op en gang i timen.
  5. Lav en plan hver dag med mål og opgaver.
  6. Husk at holde kaffe- og frokostpause.
  7. Hold en arbejdsdag fx fra kl. 8-16.
  8. Aftal med din chef, om det er muligt at arbejde om aftenen, hvis du skal passe dine børn i løbet af dagen.
  9. Spørg din chef, om du må hente din kontorstol og andre nødvendige arbejdsredskaber.

Hvis du har brug for særlige hensyn, slår Allan Pleman fast, at: ”Det korte af det lange er, at hvis arbejdsgiveren kræver, at du arbejder hjemme, er de også ansvarlige for, at hjemmekontoret er i orden. Har du for eksempel i forvejen en museskade, skal du jo passe yderligere på, og her kan arbejdsgiveren ikke forvente eller stille krav om, at du selv sørger for en ergonomisk arbejdsplads. Det er virksomhedens ansvar, og her må arbejdsgiveren vælge, hvordan de vil gribe det an. Det kan være at begrænse tiden foran skærmen eller at tilbyde ordentligt udstyr”.

Tag en snak med din arbejdsgiver om, hvad du har brug for på dit hjemmekontor. Har du yderligere spørgsmål, så ring direkte til Allan Pleman på 33 36 41 24.

Er du det mindste i tvivl om, hvad arbejdsgivers ændringer betyder for dig, så kontakt os endelig. 

PROSAs arbejdsmiljørepræsentanter har samlet links med råd til den gode hjemmearbejdsplads: