"Det er et kæmpe svigt, hvis ikke vi får den grundlæggende teknologiforståelse ind i folkeskolen allerede fra de tidlige klassetrin. Vi lader vores børn, samfund og demokrati i stikken ved ikke at sætte ind med undervisning og forståelse for teknologien bag. Jeg håber, at regeringen slår ørene ud, hvis Danmark skal fastholde som førertrøje som it-nation,” siger PROSAs næstformand Curt Kjærsgaard Raavig.
Regeringen lægger i dag op til at indføre valgfaget 'teknologiforståelse' i den danske folkeskole. De konkrete initiativ er en del af regeringens digitaliseringsstrategi.
Men hvis teknologiforståelse bliver et valgfag, vil det primært blive valgt af de teknologi-kompetente drenge. For valgfag bryder ikke med de kønsstereotype uddannelsesvalg, og indenfor teknologiforståelse har vi brug for, at alle kommer med. I 2019 påviste Tænketanken DEA nemlig, at andelen af piger, der ikke interesserer sig for STEM, stiger 21 procentpoint mellem 4. og 9. klasse mod 13 procentpoint for drengene, og præcis derfor er PROSA optaget af at få teknologiforståelse ind som et obligatorisk fag i indskolingen.
Derfor tilslutter PROSA sig i dag Alliancen for teknologiforståelse, der bl.a. peger på en skævhed i det nuværende uddannelsessystem, hvor teknologiforståelse kun undervises på udvalgte skoler. For at undgå et A- og et B-hold mener alliancen, at teknologiforståelse være et centralt fag på alle uddannelsesinstitutioner, så alle har lige adgang til undervisningen.
Alliancen sker i samarbejde med Dansk Metal, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Universiteter m.fl.
Hos PROSA - Forbundet af It-professionelle mener vi, at it skal på skoleskemaet som obligatorisk fag allerede fra 3. klasse. Det er vigtigt, at børn og unge klædes godt på til en verden, som bliver mere og mere digitaliseret og afgørende, hvis Danmark skal opretholde it-førertrøjen.
Læs eller genlæs en af vores tidligere artikler om emnet her:
Kæmpe svigt af vores børn og unge ikke at sætte it tidligt på skemaet