AI-kunst: Dille eller disruptor
Vi står på tærsklen til noget stort, ingen tvivl om det. Måske kan vi sammenligne det med at følge en ung Elvis Presley i 1956 – på vippen til det store gennembrud. Hvor kongen af rock’n’roll lukkede en trold ud af æsken, som aldrig har fundet hjem igen. Den gnist, der blev startskuddet til Beatles, Hendrix og alle de andre, som hver især startede deres egne laviner af liv, kunst og bidrag til den vestlige verdens kulturkanon.
Andre vil måske se det her som Gavrilo Princips vej gennem folkemængden for at levere skuddet i Sarajevo, der sendte Europa i flammer og evig forandring. At den generative AI er en trussel mod ægte kundskab, ejerskab og alt det smukke og værdifulde her i verden. At vi står over for et monster, som sender os ud i et åndeligt mørke.
Svaret kommer an på øjnene, der ser – og spørgsmålene, du stiller.
Vi er stadig på legeplads-stadiet, og det er svært at sige, hvor vi endeligt lander engang, fordi potentialet er så massivt, fortæller Kristoffer Okkels, digital trendspotter og director i Mind Share
Hvad står vi egentlig over for?
Den bølge af AI-indhold – indhold produceret af Artificial intelligence, kunstig intelligens – som vælter ind over os nu, kommer som en overraskelse for rigtig mange, for hvordan havnede vi pludselig her? Og hvor er vi på vej hen? Kristoffer Okkels er digital trendspotter og director i Mind Share, og han er en af dem, som efterhånden længe har talt om AI-revolutionens snarlige komme. Han fortæller, at vi kun står for foden af bølgen.
– Der er flere årsager til, at vi står her i dag. Dels har vi fået mere processorkraft, dels har AI’erne fået adgang til langt mere læringsmateriale online, men det er nok mest udviklingen i de neurale netværk, som for alvor har sat skub i udviklingen, siger Kristoffer Okkels og uddyber:
– Evnen til at tolke og forstå os mennesker er virkelig blevet forbedret. Google har lavet nogle enorme teknologiske landvindinger, og det er årsagen til, at generativ AI er accelereret hurtigere, end vi havde forestillet os.
AI har brug for et gigantisk datasæt for at kunne lære, og i efterhånden en rum tid har forskellige AI’er tygget sig igennem alt fra vores kulturskatte til vores internetskænderier for at blive klogere. For at dygtiggøre sig. Det er voldsomme mængder af data, de har tygget sig igennem, og nu har maskinerne så lært nok til at kunne gøre sig forståelige over for mennesker. Og omvendt.
På billedsiden navigerer AI’en ved hjælp af billedbeskrivelser. Den ser naturligvis ikke billeder, men kun pixelværdier for RGB (rød, grøn og blå). Algoritmen sorterer objekterne på billederne efter en lang række variabler og vurderer herefter, hvad der er hvad i forhold til billedteksten. Den lærer at kende forskel på en bold og en bog, Rambo og en rambuk – og når den nu kan kende forskel på dem, kan den også reproducere dem. Sådan cirka.
Bliver vi overflødiggjort?
Det har ikke skortet på dommedagsprofetier for en lang række professioner på LinkedIn i den senere tid, og der er vitterligt også mange, som har og bør have sved på panden. Forfatteren til denne artikel inklusive. Men bliver vi overflødiggjort af den generative AI? Ikke entydigt, hvis vi spørger Kristoffer Okkels.
– Fire ud af ti af de mest populære apps i dag er generativ AI, og der er en enorm begejstring for fænomenet lige nu. Men vi er stadig på legeplads-stadiet, og det er svært at sige, hvor vi endeligt lander engang, fordi potentialet er så massivt, fortæller Kristoffer Okkels – og spår forsigtigt:
– Jeg tror helt sikkert, at massemarkedet for kunst og illustrationer bliver udfordret. Dem, der leverer ’pynt’, får det svært. Omvendt tror jeg, at vi kommer til at se det som et kvalitetsstempel, at noget er lavet af mennesker. At et man made-stempel kan blive et nyt øko-Ø.
Er kunsten truet?
Hvordan skal vi betragte AI i kunstverdenen? Er det et nyt redskab, som er kommet ind på samme måde som oliemaling og spraydåser? Er det en tarvelig genvej, som kunstnere kan skyde hen over de 10.000 timer, det normalt tager at mestre noget? Eller er det noget helt tredje?
Cecilie Waagner Falkenstrøm er kunstner og stifter af kunst- og teknologistudiet Artificial Mind, som bruger generativ AI i sine kunstværker – og bliver udstillet over hele kloden. Artificial Mind består af kunstnere og kodere, og AI-elementerne er ofte en del af en installation, som skal få beskueren til at tænke over den kunstige intelligens’ indtog. Cecilie og hendes team koder selv kunstværkerne, ligesom de træner deres kunstig intelligens-maskiner selv.
– Softwaren er en del af den kunstneriske praksis hos os. Den kreative proces udgør også en del af kodeskrivningen. Når AI’en kører, får vi en samskabende, kunstnerisk proces. Det er altid menneskets aspiration, der sætter værket i gang, og herefter er algoritmen en medspiller. Og den er ofte en modspiller, der kommer med overraskende kreationer, siger Cecilie Waagner Falkenstrøm og tilføjer:
– Det er en fed, samskabende kraft. Den kan både skuffe og overvælde.
Open source eller åbenlyst plagiat?
Et af de store diskussionsemner i forbindelse med AI-kunst er ophav og plagiat. Hvem er kunstneren, når en bruger beder om et billede af en cyklende mand – malet som Michael Kvium? For selv om Kvium ikke har haft noget med billedet at gøre, er det alligevel umiskendeligt ham, uanset om han har ønsket at have noget som helst med projektet at gøre. Er det okay – og hvad kan vi stille op?
– Jeg synes, at det er en vanvittigt vigtig debat, som er enormt svær. Den handler om grundstrukturerne i et samfund med Machine Learning-teknologi. Machine Learning eksisterer ikke uden store datasæt, og indtil videre har de store tech-virksomheder scrapet løs og trænet AI’en med alles data. Nu er ophavet pludselig blevet enormt konkret, fordi det er så visuelt. Du kan se en kunstners strøg. Jeg forstår godt, at folk er sure, siger Cecilie Waagner Falkenstrøm.
– Open Source-positionen er mit udgangspunkt, for jeg mener, at det er sådan, vi for alvor rykker os sammen. Omvendt er der en masse kunstnere, der har krav på ophavsret til deres værker. Der er også en kæmpe forskel på, om AI’en planker van Gogh eller nutidige mennesker, som har et livsværk, de lever af og for. Diskussionen er virkelig svær, men vi bør tage den hurtigst muligt – og på alle de datapunkter, vi afgiver til AI, tilføjer hun.
Som altid halter juraen efter teknologiske landvindinger, og lige nu ved ingen rigtigt, hvad der er op og ned på længere sigt. Ophavsretten er mildest talt et minefelt, når det kommer til algoritmernes brug af beskyttet materiale, og omvendt er det svært at afgøre, i hvor høj grad de digitale kunstnere kan have ophavsret til deres AI-skabte værker. For nylig har billedtjenester som Getty Images og Unsplash forbudt AI-skabte billeder på deres platforme på grund af uvished om ophavsret.
Knuser computerne kunsten?
Dommedagsprofeterne har længe haft travlt med at slå søm i kunstnernes ligkister, men er det overilet? Er maskinkunst interessant i længden, og er AI-kunstnere rigtige kunstnere? Det er der naturligvis en million meninger om, men Cecilie Waagner Falkenstrøms er ret klare.
– Den menneskelige hjerne er fantasifuld, og den outperformer maskinerne på mange måder. Jeg tror, at nye teknologier fordrer kreative nybrud fra det felt, som bliver ramt. Som da kameraet truede malerkunsten, der dengang var naturalistisk. Modsvaret blev impressionismen, ekspressionismen og alle de andre retninger, der fulgte trop. Jeg tror, at vi ser noget lignende blandt de visuelle kunstnere, som nok vil fremelske en æstetik, som er anderledes end AI, siger hun.
Maskiner uden mennesker er heller ikke kunstnerisk interessante – hverken på den korte eller lange bane, fortæller Cecilie Waagner Falkenstrøm.
– Kunst og kreativitet handler om søgen og om nybrud. Machine Learning handler om matematik og mønstergenkendelse, og det kræver en intention og et menneskeligt blik at gøre resultatet kunstnerisk interessant for mennesker, uddyber hun.
Når håndværket er så markant anderledes end klassisk kunst, skal værkerne også bedømmes på mere end bare æstetik. Der er nemlig ingen garanti for god AI-kunst, selvom resultatet er smukt, og idéen kommer fra et menneske.
– Hvis du har tænkt nøje over din prompt, og du påvirker den for at komme frem til et ønskeligt resultat, og hvis du vil noget med dit værk – ja, så kan et Midjourney-værk være kunst. Men det er en gråzone. Alle mennesker er kreative, og alle kan tegne en tegning. Men er det kunst? Nogle gange er det, mange gange bestemt ikke. Sådan er det også med det, der vælter ud af de her AI-tjenester, siger Cecilie Waagner Falkenstrøm.
Jeg tror, at nye teknologier fordrer kreative nybrud fra det felt, som bliver ramt. Som da kameraet truede malerkunsten
— Cecilie Waagner Falkenstrøm, kunstner og stifter af kunst- og teknologistudiet Artificial Mind
Om AI-kunsten:
Topbillede: AI-kunst på bestilling. Opgaven lød: 'A robot painting an image steampunk style' - og få sekunder senere var værket hjemme.
AI's version af Elvis Presley, der skyder ærkehertug Franz Ferdinand. Billedet er lavet i kunsttjenesten Midjourney -/imagine efter stikord fra denne artikels skribent.
Artificial Mind-værket Tech for Democracy blev udstillet i FN-byen i København. Værket er dynamisk og mere end 30 meter langt.
Om menneskene:
Kristoffer Okkels: 40 år, director for Digital & Innovation i Mind Share. Har mere end 15 års erfaring fra digitale bureauer og er i dag digital trendspotter og foredragsholder.
okkels.com
Cecilie Waagner Falkenstrøm: 38 år, kunstner og stifter af Artificial Mind. Cand.merc, Master of Fine Arts fra University of the Arts London og vinder af flere internationale kunstpriser – blandt andet The Lumen Prize.
ceciliefalkenstrom.com