Kommissionen fremlagde i dag en EU-forordning, der skal nedsætte priserne for brug af mobiltelefon i udlandet med op til 70 %. Kommissionen ønsker at sikre, at de takster, forbrugerne betaler for roamingtjenester i EU, ikke uden grund er højere end dem, de betaler for at foretage opkald i deres eget land (den europæiske hjemmemarkedsmetode). De meget høje internationale mobilroamingtakster berører i øjeblikket mindst 147 millioner EU-borgere (37 millioner turister og 110 millioner forretningskunder). Hvis Europa-Parlamentet og Ministerrådet støtter Kommissionens forslag, vil den nye EU-forordning - som er den retsakt, der gælder direkte i alle EU-medlemsstater, så snart den er offentliggjort i EU-Tidende - kunne træde i kraft fra sommeren 2007.
"Det indre marked er først og fremmest til for forbrugernes skyld", udtalte Kommissionens formand, José Manuel Barroso. "Her er et tilfælde af praktisk anvendelse af vores "resultaternes Europa". Med vores forslag i dag vil forbrugere, der benytter mobiltelefon i det indre marked, få en mere rimelig behandling."
"I dag griber vi ind over for en af de sidste grænser i EU\'s indre marked", tilføjede Viviane Reding, EU-kommissær med ansvar for informationssamfundet og medier. "I årevis har mobilroamingtaksterne på trods af gentagne advarsler til branchen ligget uberettiget højt. Derfor må EU nu gribe ind. Jeg er overbevist om, at en nedsættelse af roamingtaksterne ikke blot vil være til gavn for de borgere, der rejser i EU, men også vil øge den europæiske industris konkurrenceevne. 80 % af roamingkunderne er virksomheder, og især små og mellemstore virksomheder lider under denne betydelige omkostningsfaktor, når de opererer inden for det indre marked. Den EU-forordning, vi foreslår i dag, vil bevirke, at mobilroaming i stedet for at være en irritation for forbrugerne bliver en attraktiv tjeneste, som vil tilskynde borgerne og virksomhederne til at få endnu større gavn af den øgede mobilitet i EU."
Den europæiske hjemmemarkedsmetode
Den EU-forordning, der foreslås i dag, vil gribe ind ved først og fremmest at lægge loft over de engrostakster, som mobiltelefonoperatørerne opkræver af hinanden for at viderebefordre opkald fra udenlandske net. Den metode, Kommissionen benytter til fastsættelse af dette loft - som tager udgangspunkt i taksterne for at forbinde mobiltelefonopkald fra andre indenlandske net - sikrer, at operatørerne under alle omstændigheder kan få dækket omkostningerne ved at levere roamingtjenester.
Da det er af afgørende betydning for Kommissionen at garantere, at fordelene ved den nye EU-forordning når ud til forbrugerne, foreslår den også at lægge et loft over taksterne på detailniveau. Operatørerne vil få lov til at forhøje deres engrosomkostninger med en detailavance på op til 30 %, som er den margen, som operatørerne normalt opererer med i forbindelse med indenlandske telefonopkald. Denne detailavance skulle gælde både for opkald, der foretages og modtages under roaming. For modtagne opkald vil dette loft over detailtaksterne få virkning fra samme dag, hvor den nye EU-forordning træder i kraft. For foretagne opkald vil loftet over detailtaksterne automatisk få virkning efter en endelig overgangsfase på 6 måneder.
Under de engros- og detaillofter for roamingtaksterne, der foreslås i den nye EU-forordning, står det operatørerne frit for at konkurrere ved at udbyde billigere roamingtjenester eller billigere pakker af tjenester, der er differentieret efter forbrugerefterspørgslen.
Kommissionen foreslår endelig at forbedre gennemsigtigheden i roamingtaksterne for forbrugerne. Mobiltelefonoperatørerne vil få krav om at give fuld oplysning om de gældende roamingtakster, når der tegnes abonnement, og om at holde forbrugerne regelmæssigt ajour med disse takster. De nationale tilsynsmyndigheder vil også få til opgave nøje at overvåge udviklingen i roamingtaksterne for sms- og mms("multi-media message services")-tjenester.
Baggrund
Kommissionen har i en årrække arbejdet på at få reduceret mobilroamingtaksterne, med forbrugeradvarsler og opfordringer til selvregulering (IP/04/1458, IP/05/901, MEMO/05/247, SPEECH/01/375), med konkurrenceretlige undersøgelser (IP/04/994, IP/05/161) og ved at give de nationale tilsynsmyndigheder beføjelse til at gribe ind på nationalt plan. Men fordi roaming har grænseoverskridende karakter, har resultaterne af disse initiativer hidtil været begrænsede.
På trods af nogle mobiltelefonoperatørers erklæringer for nylig om, at de vil begynde at reducere roamingtaksterne for at foregribe et eventuelt lovindgreb fra EU\'s side, er den gennemsnitlige detailtakst for et roamingopkald i dag på 1,15 EUR pr. minut, hvilket stadig er mere end fem gange mere, end hvad det reelt koster at levere denne tjeneste på engrosniveau.
Detailroamingtaksterne er også rundt regnet fire gange højere end de indenlandske takster. F.eks. er taksten for et lokalt opkald i Polen typisk på omkring 0,19 EUR. En tysk kunde, som krydser grænsen til Polen, skal betale fra 0,34 EUR til 2,56 EUR pr. minut for at foretage det samme lokale opkald, dvs. mere end 3-9 gange den takst, som den polske kunde betaler. En fransk kunde, der roamer i Italien, vil opleve det samme. Taksten for et typisk lokalt opkald for en italiensk kunde ligger på omkring 0,10 EUR. Men hvis en fransk kunde krydser grænsen til Italien, skal vedkommende betale fra 0,50 EUR til 1,18 EUR pr. minut for at foretage det samme lokale opkald. Disse forskelle kan ikke forklares ved forskelle i omkostningerne.
"Forbrugerne skal være klar over, at roaming stadig er en dyr fornøjelse, når de tager på ferie i sommer", advarede kommissær Reding. "Jeg håber oprigtigt, at den europæiske hjemmemarkedsmetode, Kommissionen foreslår i dag, med Europa-Parlamentets og Rådets støtte vil kunne få bragt taksterne betydeligt ned inden sommeren 2007".
En offentlig høring på Kommissionens initiativ fra den 20. februar til den 12. maj 2006 viste, at det kun er ved at regulere mobilroamingtaksterne i EU, at der vil kunne gøres fremskridt. Det Europæiske Råd påpegede den 24. marts, hvor vigtigt det var for konkurrenceevnen at nedbringe roamingtaksterne.
Ifølge den konsekvensanalyse, der ledsager dette forslag til en EU-forordning, skønnes EU-markedet for international roaming at repræsentere en værdi på rundt regnet 8,5 mia. EUR, hvilket er 5,7 % af mobiltelefonbranchens samlede indtægter. Den nye EU-forordning vil betyde, at forbrugerne vil komme til at betale omkring 5 mia. EUR mindre.
Yderligere oplysninger kan fås på Kommissionens roamingwebsted:
Datakommunikation/telefoni