Arbejdsløshed

Hårdt arbejde er vejen frem for de ledige

Den bedste måde for ledige at komme i job på er at skaffe sig de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger. Det er den enkle, men også hårde hemmelighed bag kursusvirksomheden Microworlds succes.

 

Hvis ledige it-folk skal tilbage i arbejde, skal de gå målrettet efter at skaffe sig nøjagtigt de kvalifikationer, der helt konkret efterspørges af virksomhederne her og nu. Det er den filosofi, som it-kursusvirksomheden Microworld indretter sine uddannelsesprogrammer efter, når det gælder om at få ledige i arbejde.
Filosofien er bæredygtig, mener Thomas Rex Frederiksen og Søren Metzsch, der er henholdsvis medejer og kursuschef i Microworld. De henviser til, at folk ligefrem står i kø for at komme med på kurserne, og når 70-80% af kursisterne enten finder et rigtigt arbejde eller kommer i privat jobtræning efter et uddannelsesforløb, så er det det vel også et tegn på, at virksomheden har fat i noget af det rigtige.
- Vores primære formål med den del af vores virksomhed, der arbejder med opkvalificering af ledige, er naturligvis at skaffe folk i arbejde. Det gør vi ved at give dem kontante kvalifikationer i hård it og teknisk indlæring på et højt og krævende niveau på de områder, som vi ved, virksomhederne efterspørger. Vi laver de medarbejdere, der er brug for i virksomhederne og bygger vores indsats på tilkendegivelser fra virksomhederne om, at de kan tage kursister i praktik med henblik på senere ansættelse. Det er sådan set hemmeligheden bag vores succes, fortæller Thomas Rex Frederiksen.

Samarbejder med PROSA
Microworld er en af de kursusvirksomheder, som PROSA samarbejder med for at skaffe sine medlemmer de bedst mulige tilbud om efteruddannelse og opkvalificering. Sammen har PROSA og Microworld været initiativtager til en længere række af aktiviteter i forhold til landets arbejdsformidlinger og de regionale arbejdsmarkedsråd. Blandt andet tog PROSA og Microworld sidste efterår initiativ til en undersøgelse i Århus Amt, der skulle afdække de små og mellemstore virksomheders it-profiler med henblik på at finde nye jobåbninger for it-folk på områder, hvor der endnu ikke beskæftiges it-folk i voldsomt stort omfang. Undersøgelsen blev gennemført i samarbejde med andre organisationer på it-arbejdsmarkedet og blev økonomisk bakket op af det regionale arbejdsmarkedsråd i Århus, og det har gjort beskæftigelsesstrategien for it-folk en tand mere effektiv end tidligere, fortæller Thomas Rex Frederiksen.
Senest har PROSA og Microworld sammen med arbejdsformidlingen i Københavns Amt og endnu et konsulentfirma stået for udviklingen af et it-afklaringsforløb, der skal gøre det lettere at afgøre, hvilke realkompetencer ledige it-folk reelt sidder inde med, selvom de måske ikke har de store formelle papirer på deres kunnen. Formålet var at udvikle en standardiseret metode, så man bedre kunne tilpasse tilbuddene til den enkeltes behov og til de beskæftigelsesmuligheder, der findes i branchen.
- Projektet er endnu ikke endeligt afrapporteret og godkendt af arbejdsmarkedsrådet, men det er vores indtryk, at der er stor tilfredshed med resultatet, siger Thomas Rex Frederiksen.

Papir på kvalifikationerne
Søren Metzsch og Thomas Rex Frederiksen lægger vægt på vigtigheden af, at deres virksomhed står sig godt med aktørerne i it-branchen.
- Gennem den daglige kontakt med virksomhederne har vi hele tiden et opdateret indtryk af, hvad virksomhederne har brug for. Og gennem vores kontakt med a-kasserne og fagforeningerne får vi viden om, hvilken slags mennesker, der for tiden går ledige. På den måde har vi hele tiden et komplet billede af behovene både hos virksomhederne og hos de ledige, og så er det vores job at matche de rigtige folk mod de ledige jobs, fortæller Søren Metzsch.
Resten er op til kursisterne selv. Realiteterne er, at det er de faktiske kvalifikationer, der tæller, hvis man vil have et job, og det er ofte hårdt arbejde at opnå de fornødne resultater, siger Thomas Rex Frederiksen.
- Folk skal være indstillet på at give den en skalle. Hvis man ikke er indstillet på at læse hjemme et par timer hver dag oven i de syv timers skolegang, vi forlanger, så passer man ikke her, siger Thomas Rex Frederiksen. Til gengæld for indsatsen kan man regne med at komme ud med op til fire MCP-certificeringer, når man har gennemført det fulde forløb.
- Vi tror meget på vigtigheden af, at folk får papirer på det, de har lært. Der ligger jo en vis tilfredshed i at have bestået en vanskelig test, og så skal man heller ikke være blind for, at hele it-branchen er syltet ind i krav om certificeringer og dokumentation for de ansattes kvalifikationer. I mange tilfælde betragtes det f.eks. som et kvalitetsstempel på firmaet, at de ansatte har de forskellige certifikater, og så må man jo bestå sin eksamen, hvis man vil lege med, forklarer Søren Metzsch.

Ned, men ikke ud
Et typisk kursusforløb ligger på omkring 25-30 uger, hvoraf de sidste i reglen ligger som et praktikforløb i en it-virksomhed. Det "typiske" dækker over, at der kan være endog meget stor forskel på både længde og indhold i forløbene, fordi man så vidt muligt forsøger at tilpasse forløbene, sådan at man koncentrerer undervisningen om de områder, hvor kursisten har størst behov. Den sværeste hurdle ligger ofte efter en måneds tid, hvor det går op for kursisterne, hvor meget man i virkeligheden mangler at lære.
- Når folk starter hos os, er de i reglen "ubevidst inkompetente". De ved med andre ord ikke, hvor lidt de i virkeligheden ved. Efter en måneds tid bliver de "bevidst inkompetente", og her er det så, vi skal være dygtige til at holde dem i hånden og opmuntre dem til at fortsætte. Det er meget almindeligt, at man går til tælling, når man når hertil, men det er så vores opgave at sørge for, at ingen bliver talt ud, siger Søren Metzsch.
Til kursusforløbet hører naturligvis også en del træning i, hvordan man skriver ansøgninger og går til jobsamtaler osv., men det er kun en lille del af den samlede pakke.
- Når først der er skabt kontakt mellem virksomheden og kursisten, ligger det væsentlige i, at man forstår at hage sig fast i arbejdsmarkedet. Derfor gør vi meget ud af at lære kursisterne, hvordan man skaber sig et netværk af gode venner og kontakter inden for de områder, hvor man ønsker at arbejde, så man kender nogen, der kender nogen, hvis man igen skulle komme ud i en kneben situation.
Søren Metzsch har sin egen definition på, hvornår et kursus for ledige har været en succes:
- Det føles som en succes, når folk senere kommer tilbage på nye kurser i vores afdeling for ansatte it-folk. Og det sker faktisk ganske ofte, siger han tilfreds.

Hvem er Microworld?

Microworld er en kursusvirksomhed, der udbyder it-kurser til ansatte og arbejdsløse it-folk
Microworld blev etableret i 1996 og har i dag godt 30 ansatte plus et antal freelance undervisere.
Microworld Education arrangerer fortrinsvist business-to-business kurser for virksomheder og deres ansatte, mens Microworld Training fortrinsvis arrangerer kurser for ledige i samarbejde med AF-systemet og de regionale arbejdsmarkedsråd.
Microworld udbyder kurser efter princippet om blended learning, der kombinerer mange forskellige undervisningsformer i et målrettet, individuelt forløb.
Microworld har i dag kontorer i København, Århus, Odense og Aabenraa, og udbyder sit kursuskoncept gennem franchisetagere i fem europæiske lande. Målet er at opnå franchiseaftaler med 20 partnervirksomheder inden udgangen af 2005.