It og samfund, Dansk it-politik

Hus Forbi-sælgere får digital mønt

350 sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi får nu deres penge med det samme, når de bruger MobilePay til at modtage betaling for Hus Forbi.


Hjemløses salg af Hus Forbi er truet af den digitale udvikling, som betyder færre kontanter i borgernes lommer. (Foto: Mette Kramer Kristensen).

Den stigende brug af digitale betalingsløsninger betyder, at gadesælgere af Hus Forbi kan vinke farvel til den klingende mønt som betaling. Mange mennesker bærer simpelthen ikke længere på kontanter. Selvom hjemløse har fået bedre muligheder for at anskaffe sig et betalingskort, har de stadig været afhængige af Hus Forbi, som manuelt og meget ressourcekrævende har skullet overføre betalinger fra salget til sælgernes kontantkort.

Løsningen er nødvendig, fordi man som hjemløs ofte hverken har NemID, billedlegitimation eller en adresse. Derfor kontaktede managementkonsulenthuset Valcon Hus Forbi og tilbød at bruge sin erfaring til at finde en løsning på problemet.

– Vi hørte om problemstillingen i Radioavisen og tog kontakt til Hus Forbi. Det var helt indlysende for os, at her kunne vi gøre en forskel med vores ekspertise. Samtidigt kunne vi bidrage til, at nogle af de mest udsatte medborgere fik en lidt mere tålelig hverdag, siger Lisbeth Krogslund, Client Engagement Director i Valcon, ifølge en fælles pressemeddelelse med Hus Forbi.

Resultatet er en automatisk proces, der arbejder hurtigt på tværs af de forskellige it-systemer og dermed erstatter de manuelle opgaver. På den måde kan Hus Forbi-sælgerne få pengene på deres kontantkort samme dag - typisk inden for en time, efter de har solgt en avis.

– Det er dejligt at have pengene på kortet med det samme, så man har til en kop kaffe eller et måltid mad, fortæller Rene Skovgaard, en af Hus Forbis sælgere, i pressemeddelelsen.

Rasmus Wexøe, sekretariatsleder i Hus Forbi, glæder sig over løsningen, som er leveret frit til Hus Forbi-projektet. Han peger på, at det er Valcons underleverandør, Friske Ressourcer, som har arbejdet dedikeret på opgaven.

– Jeg har været i kontakt med dem mindst fire til seks gange i døgnet de sidste fem måneder. Alene kunne vi ikke løfte den manuelle administrative byrde med de begrænsede ressourcer, vi har. Uden dem var det aldrig lykkedes, siger han til Prosabladet.