Jysk hjemmekodet animation

Kresten Vestbjerg Andersen er den tekniske drivkraft bag den nye danske animationsfilm, "Rejsen til Saturn". Et hjemmebygget script var den hurtige genvej til filmens flere hundrede computergenerede karakterer.

 

Der er ikke noget pompøst over A.Films ejendom på Tagensvej i København.

Men ikke desto mindre rummer den beskedne murstensbygning et produktionshold, som står bag succesfilmen "Terkel i Knibe". Samme hold har de sidste par år også knoklet med at skrue den biografaktuelle efterfølger "Rejsen til Saturn" sammen. Kresten Vestbjerg Andersen, den ene af filmens tre instruktører, tager imod i et lokale, som er fyldt med håndtegninger af nogle meget kendte danske figurer, en forsmag på et af de nye hemmelige projekter, som A.Film så småt er begyndt på.
­
- Det projekt er indtil videre hemmeligt, smiler den 30-årige instruktør, som har ansvaret for "Rejsen til Saturn"s mere tekniske dele af produktionsprocessen. Kresten Vestbjerg Andersen indgår i instruktørtrioen sammen med Thorbjørn Christoffersen og Craig Frank. Sammen med Thorbjørn Christoffersen har den unge instruktør en fortid hos Viborg Animationsskole, hvor han i slutningen af 1990´erne blev introduceret til computerbaseret animation.

Karrierestart med teknisk eksperiment

- Jeg ville gerne til København og havde planlagt, at jeg skulle arbejde for A.Film. Virksomheden manglede en 3D-grafiker, så jeg startede. Vi sad og legede, fandt et gammelt, godt gemt motion capture-værktøj til 3D Studio Max animationsprogrammet, og så kom jeg på at koble det op med et virtuelt skelet, så man kunne bruge det til at animere nogle fornuftige ting på meget kort tid, husker Kresten Vestbjerg Andersen.
Fra midten af 2006 begyndte Kresten Vestbjerg Andersen selv at udvikle værktøjer.

- Jeg kunne se, at vi havde brug for bedre værktøjer til animatorerne. Jeg ønskede at opbygge et skelet, som gav fleksible poseringsmuligheder for hver karakter, siger Kresten Vestbjerg Andersen. De mange figurer til filmen, som er baseret på en berømt, satirisk tegneserie af Claus Deleuran fra 70´erne, skulle omsættes til animationer, som også skulle fungere tegneserieagtigt. Opgaven var Kresten Vestbjerg Andersens:

- Jeg satte mig grundigt ind i 3D Studio Max´ scriptingsprog Maxscript, som du anvender til at opbygge din kode. Det krævede omkring fire måneders intensivt arbejde, og så var vi klar til at generere filmens mere end 200 karakterer, siger Kresten Vestbjerg Andersen.

Karaktergeneratoren fungerer som en slags virtuel påklædningsdukke. Foran en skærm demonstrerer Kresten Vestbjerg Andersen, hvordan det er muligt med ganske få museklik at få dannet en karakter, som siden med få justeringer kan udvikles til alt fra en biperson til en hovedperson. Biblioteker med minutiøst designede 3D-objekter er til rådighed, og karakterens proportioner kan med enkle greb justeres. I lyset fra skærmen forklarer Kresten Vestbjerg Andersen, mens han med hurtige og præcise museklik manipulerer den computergenerede karakter:

- Her justerer jeg, hvordan den generelle karakter ser ud. Skelettet har jeg lavet som en applikation, hvor man kan justere kropsbygning og størrelse. Ønsker jeg at vise karakteren eksempelvis kun iført underbukser, kan jeg gemme presets, grundindstillinger, som gør det let at skifte mellem forskellige påklædninger af den samme karakter.

Den selvbyggede karaktergenerator

Karaktergeneratoren er en af kronjuvelerne hos A.Film. Og den selvudviklede applikation er med til at spare produktionstid og penge for et selskab, som har gjort en dyd ud af nødvendigheden i at have langt lavere budgetter til rådighed end deres amerikanske kolleger. "Rejsen til Saturn" er således lavet for godt 13 millioner kroner.

- I stedet for at ligne Shrek eller en Dreamworksfilm, hvor budgetterne er 100 gange større, gør vi noget andet. Hos A.Film sender vi ikke animationsopgaverne til Kina eller Frankrig, vi laver det selv, men med enkelhed og budgettet for øje. Jeg fandt ud af, at stilen til "Rejsen i Saturn" kunne være i farveflader, som inspiration fra den oprindelige tegneserie. Det giver os et utrolig godt overblik og gør det hurtigere og sjovere at være med i processen, siger instruktøren.

Han peger på, at rendering, som normalt er en uhyre tidskrævende behandlingsproces, hvor animationen processeres, er meget hurtig på produktionen.

- Det svinger fra to til syv minutter for et endeligt billede, og vi laver til 25 billeder pr. sekund. Det skal sammenlignes med, at det normalt tager en halv time til ti timer pr. enkelt frame på større internationale film. Vores renderfarm af servere i kælderen tygger sig igennem i løbet af natten, så scenerne er klar næste morgen, konstaterer han. Det er dog ikke den allernyeste teknologi, som folkene bag "Rejsen til Saturn" har anvendt.
- Computerne er da lidt hurtigere nu. Men vi har ikke brugt den nyeste version af 3D Studio Max. Vi bruger den samme render som i DOS-tiden. Den er sindssygt hurtig og meget pålidelig. Den er ikke fancy. Den har jeg arbejdet med siden 1995, så jeg kender alle tricks til at få det til at se bedre ud, konstaterer Kresten Vestbjerg Andersen.

 

Kom med i biografen

"Rejsen til Saturn" er baseret på Claus Deleurans tegneserie af samme navn fra 1977. Handlingen: Per indkaldes i sidste øjeblik som navigatør til Danmarks første rumekspedition, der er finansieret af multimillionæren Kurt Maj. Rejsen går til Saturn, der skal koloniseres. Men planeten er desværre allerede koloniseret, og det viser sig, at Kurt Maj har skumle og hemmelige planer, der nu truer hele jordens overlevelse. PROSA inviterer til to særforevisninger for medlemmer.


grafik


Kresten Vestbjerg Andersen tekniske animationseksperimenter blev starten på en karriere, som for et par år siden gjorde den unge animator til debuterende instruktør på filmen "Terkel i Knibe". Den film beviste, at man godt kan lave animationsfilm med succes herhjemme, selvom det ikke ligner en Pixar-produktion fra Hollywood, siger han. De simple animationsteknikker i "Terkel i Knibe" gav instruktøren lyst til at udforske nogle flere af de tekniske muligheder.