PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Kompetenceudvikling

Teori til hverdagens praksis

Ny masteruddannelse satser på at give de studerende værktøjer, de kan bruge i deres daglige it-job.

Godt 70 it-medarbejdere begyndte først på året på den nye masteruddannelse i it, som udbydes af de vestdanske universiteter gennem samarbejdet it-vest.

Uddannelsen er bygget op af fagpakker, som varer ½ - ¾ år, og som tages enkeltvis. Deltagerne kan vælge det emne, der interesserer dem mest, og de kan med tiden stykke fagpakker sammen til en hel masteruddannelse inden for en af uddannelsens tre specialiseringer: Organisation, Softwarekonstruktion eller Interaktionsdesign & multimedier.

Uddannelsen fører til konkrete ændringer
En af dem, der har taget imod tilbuddet om den nye uddannelse, er Thomas Hæstrup, it-chef ved Gensam Data A/S, der beskæftiger sig med softwareudvikling og -drift primært til skadesforsikringsselskaber. Han begyndte i februar på fagpakken Ledelse af virksomhedssystemer ved Handelshøjskolen i Århus og har allerede søgt ind på næste fagpakke i It-projektledelse fra september.

- Mit grundlag er en uddannelse som datamatiker, og jeg har erfaring med ledelse fra 12 år i forsvaret. Nu har jeg siddet som it-chef siden 1999, og jeg havde behov for at komme videre rent vidensmæssigt og teoretisk. I det daglige, hvor det ene projekt afløser det andet, er der ikke tid til at reflektere over, hvordan vi organiserer arbejdet, og jeg har heller ikke haft den teoretiske baggrund for at gøre det. Det får jeg gennem uddannelsen, og jeg har allerede brugt konkrete værktøjer, som vi har arbejdet med på uddannelsen, til at lave processer om i virksomheden, fortæller Thomas Hæstrup og giver et eksempel:

- Vi stod med jævne mellemrum med kunder, der var utilfredse med forskellige ting. Ikke med selve produktet, men med vores ordreflow. Jeg kunne godt se, at der var noget galt med informationsflowet og med hele den måde, en opgave bevæger sig igennem huset på. Det var sådan lidt knopskudt. Så nu har vi fået rettet vores opgavestyringssystem til, og vi har automatiseret mange af de manuelle rutiner, som man ellers let glemmer, og som sikrer, at kunderne får de informationer, de har brug for.

Målet er en master
Udover at få løst et par konkrete problemer har Thomas Hæstrup i løbet af de første måneder på master-uddannelsen også fået taget hul på en dialog med den øvrige ledelse om, hvordan virksomhedens it-strategi kan understøtte det, virksomheden ellers gerne vil. Resultater, der overstiger, hvad han havde håbet på at nå, når uddannelsen skal tages ved siden af det daglige arbejde.

Hans mål er i sidste ende at stå med et masterbevis til brug for den videre karriere. Optagelse på en masteruddannelse kræver egentlig en uddannelse på bachelorniveau, og her er en datamatikeruddannelse ikke helt nok. Men det stopper ikke Thomas Hæstrup.

- Jeg er kommet ind på fagpakken på baggrund af min erhvervserfaring. Men min plan er også at tage de HD-fag, jeg mangler, og på den måde blive klar til masteren, fortæller han.

Netbaseret undervisning
Det er de fire vestdanske universiteter Handelshøjskolen i Århus, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet, der i fællesskab står bag master i it. Hvert halve år starter en række nye fagpakker, og på grund af uddannelsens fleksible opbygning kan udbuddet løbende tilpasses de studerendes og erhvervslivets behov.

Næste runde af fagpakker begynder efter sommerferien, og der er ansøgningsfrist 1. juni. Emnerne er:

Databaseteknologi, Gode kravspecifikationer, Interaktive multimedier, Interaktive fysiske produkter, Oplevelsesdesign, It-projektledelse, Design af e-læring samt Arbejdspraksis og it.

Undervisningen foregår primært via nettet suppleret med enkelte 1-2 dages seminarer. Alle fag afsluttes med eksamen.

Uddannelsen
Master i it er et fleksibelt tilbud om it-opkvalificering på højt niveau. Uddannelsen foregår via netundervisning og weekendseminarer, og man kan vælge dele af uddannelsen eller med tiden, at tage en hel master i it.

Uddannelsen dækker tre specialiserede it-områder: Softwarekonstruktion, Organisation samt Interaktionsdesign & multimedier.

Uddannelsen udbydes i fællesskab af de fire vestdanske universiteter gennem samarbejdet it-vest. Se www.itev.dk. It-vest er et uddannelses- og forskningssamarbejde mellem Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. It-vest har til formål at styrke udbuddet af it-uddannelser i Vestdanmark og fremme det flerfaglige samarbejde inden for it. Se www.it-vest.dk.