I en kronik i Altinget for nylig efterlyser tre it-forskere, at it og teknologi-forståelse kommer ind på skoleskemaet. (”Mens vi diskuterer skærme i skolen, sætter resten af Europa digital teknologi på skemaet”). De opfordrer til, at den digitale forståelse og viden bliver en obligatorisk del af skoleskemaet – og pointerer at Danmark sammen med Albanien nærmest er ene i Europa om ikke at have strategi for at få teknologiforståelse ind i undervisningen.
Som formand og næstformand i Danmarks eneste fagforening for it-professionelle kan vi kun støtte forskerne i den opfordring.
Hvor utroligt det end lyder, så har Danmark modsat stort set alle andre europæiske lande ikke en større plan for at bringe it- og teknologi ind i undervisningen. I stedet diskuterer vi skærmforbud og begrænsninger. Det gør vi til trods for, at vi alle ved at samfundet og verden omkring os, står solidt plantet på et fundament af digitalisering.
Vi lever i en digitaliseret virkelighed. Vores fremtid er digital. Vores karrierer vil kræve digital kunnen og forståelse. Vores infrastruktur er digital. Vores socialisering er i stigende grad digital.
100 procent af de unge over 15 og langt op i 20’erne er på sociale medier.
Kort sagt vi er nødt til at forholde os til den digitale virkelighed – og i særdeleshed den digitale fremtid, så vi kan tøjle den, færdes i den, og bruge den til vores fordel.
Det starter i skolen. Og tidligt i skolen. Vi lærer måske allerede til en vis grad, og meget vigtigt, digital dannelse. Men forståelsen for teknologien bag, som ellers er så afgørende, og som bliver stadig mere afgørende for vores liv og muligheder, har ikke den store plads.
Vi efterlyser derfor, at Digital uddannelse og -forståelse skal være obligatorisk i Folkeskolen fra 3. klasse.