Internet, Software

Datasættet ændrer dit mindset

Data kan påvirke mennesker, hvis de bliver visualiseret på den rigtige måde. Se nogle kreative bud.

Kreativ visualisering af data er blevet en yndet disciplin for folk med en sag. Det kan være ønsket om at demokratisere adgangen til data, give nye erkendelser, der gør op med vanetænkningen, eller slet og ret at udnytte de kunstneriske muligheder, der ligger i datavisualisering.

Ophavsmændene er ofte multidisciplinære og afspejler en cross-over kultur, hvor it og data for længst har frigjort sig fra regnearkenes klamme greb. Tag for eksempel Aaron Koblin, kunstner og Technology Lead i Google’s Creative Lab, hvor han blandt andet har været involveret i Google’s Creative Sandbox og Chrome Experiments. Hans "Flight Patterns" – visualiseringer af flytrafikken over Nordamerika – er blandt de mest kendte kunstneriske anvendelser af store mængder data.

I den mere globalpolitiske afdeling finder vi svenske Hans Rosling, professor i international sundhed på Karolinska Instituttet og initiativtager til the Gapminder Foundation, som udviklede Trendalyzer til dynamisk visualisering af statistiske data. Trendalyzer blev senere købt af Google.
Under overskriften "Making the seemingly impossible possible" får han skovlen under traditionel vestlig tænkning om økonomisk og sundhedsmæssig udvikling i verden – ikke mindst takket være formidable evner som foredragsholder i samspil med datavisualiseringer, vi alle kan forstå.

I dag er det ikke manglen på data, der er problemet. Det er udfordringen med at bruge dem på en måde, der giver værdi – enten som information eller som æstetisk oplevelse.

Visualiseret statistik punkterer fordomme 

Hvordan har den forventede levealder i verdens lande udviklet sig gennem historien set i relation til økonomisk udvikling? Hvornår og hvordan opstod det økonomiske mirakel i Asien? Og hvordan kan man bruge visualisering af statistisk data til at punktere mange af vores fordomme om den tredje verden? Dette og meget mere kan man få svar på ved at se de fantastiske præsentationer, som svenskeren Hans Rosling har givet gennem tiderne.

Hans Rosling anvender statistisk materiale fra en lang række store organisationer som FN og Verdensbanken, og som en anden sportskommentator fører han tilskuerne igennem de store trends i den globale udvikling. Og for at demonstrere sin hovedtese om, at det tilsyneladende umulige faktisk er muligt, griber han til drastiske foredragsholderkneb. Se for eksempel afslutningen på foredraget "Hans Rosling's new insights on poverty". Tjek www.gapminder.org og www.ted.com/talks/hans_rosling_reveals_new_insights_on_poverty.html. Husk at se den effektfulde afslutning – det tilsyneladende umulige er muligt.

Hvor Google-platonisk er forholdet mellem København og Shanghai? 

"Making the complex comprehensible" er det erklærede mål for Bestiaro, en organisation baseret i Barcelona og Lissabon. Åbn deres hjemmeside og se med det samme, hvor det bærer hen. Google kan bruges til meget, og folkene bag Bestiario har sat sig for at visualisere 'the informational distance' mellem denne verdens byer ved hjælp af Google proximity.

e

I al sin tilsyneladende enkelhed går det ud på at sammenligne et antal sider indekseret af Google, hvor to byer er nævnt tæt på hinanden, med sider, hvor de står langt fra hinanden. Det kobles så med geografisk nærhed og fører blandt andet frem til, at forholdet mellem to byer kan være "Google-platonisk" intenst – det vil sige en tæt relation på lang afstand. Tjek dine evner udi ligninger og musedrevet globusrotation på www.bestiario.org/research/citydistances eller tag først en tur omkring Bestiarios hjemmeside www.bestiario.org.

Den visuelle skønhed i flytrafik

Kunstner og Technology Lead i Google’s Creative Lab, Aaron Koblin, har mange evner. Han stod bag Radiohead's "House of cards"-video, der blev skabt udelukkende ved hjælp af 3D-plottingteknologi. Han har været en af initiativtagerne til Chrome Experiments, hvor kreative JavaScriptere kan demonstrere deres kunnen under overskriften "Not your mother’s JavaScript". Og så var han manden, der på bedste crowdsourcing-maner skabte værker som "The Sheep Market" og "10.000 cents", hvor tusindvis af brugere over hele verden via Amazons service The Mechanical Turk bidrog med en lille flig af det samlede kunstværk. Nogle af hans kendteste værker visualiserer flytrafik over Nordamerika med data fra Federal Aviation Administration som input. Tjek www.aaronkoblin.com/work/flightpatterns/index.html og www.aaronkoblin.com.

 

Mål dine følelsesmæssige hotspots 

Hvor er de følelsesmæssige hotspots, hvis du går en tur i det østlige Paris? Det kan man finde frem til ved at måle en persons såkaldte Galvanic Skin Response og så visualisere det på et kort, hvis man som Christian Nold er projektmager inden for Biomapping. Når projektdeltagerne går gennem Paris, San Francisco eller andre byer, bærer de en sensor, der måler graden af 'emotional arousal', som så bliver plottet ind på et kort og kommenteret af den enkelte deltager efterfølgende. Tjek www.biomapping.net og www.softhook.com/about.htm.