Internet, It og samfund, It-tendenser

Google Fact Check som våben mod fake news

Google har lanceret et nyt våben mod fake news. Danske tjekdet.dk har allerede taget det i anvendelse.

 

I april lancerede Google et nyt våben mod fake news. Fact Check var det sigende navn. Det er ikke Google, som foretager faktatjek af mere eller mindre lødige nyheder, men det giver journalister, faktatjekkere og medieorganisationer mulighed for at udbrede deres faktatjek ved hjælp af Googles søgemaskine.

 

Faktatjek i søgeresultater

Danske tjekdet.dk, der hører under medieorganisationen Mandag Morgen, er allerede begyndt at implementere Google Fact Check. Det sker ved at indsætte en stump HTML-kode i hver enkelt faktatjek-artikel, så faktatjekket kan blive vist som del af Googles søgeresultater.

– Vi begyndte at eksperimentere med det i maj. I starten var det kun nogle enkelte artikler for at finde ud af, hvordan det fungerede. I august gik vi så rigtigt i gang med at lægge det ind i alle artikler, fortæller tjekdet.dk's redaktør, Thomas Hedin. Erfaringen fra tjekdet.dk er, at jo flere faktatjek der er på et website, desto større er sandsynligheden for at dukke op i Googles søgeresultater.

– I begyndelsen af maj gik der flere dage, inden vores faktatjek dukkede op i Googles søgeresultater. Men efterhånden som vi lagde faktatjek-koden ind i flere faktatjek-artikler, blev vi mere synlige over for Google.

 

Hvordan rangerer Googles faktatjek?

I Googles beskrivelse af faktatjekket hedder det blandt andet: ”Der er ingen garanti for, at faktatjek bliver vist: Inkludering af faktatjek-elementer i Google-søgeresultater bestemmes programmatisk. Faktatjek-elementer tildeles en score, som baserer sig på en programmatisk rangering af sitet. Sites evalueres i en proces svarende til page ranking: Hvis et site rangeres højt nok, så vil faktatjek-elementet blive vist i søgeresultater sammen med din side. Hele processen foregår programmatisk.”

Det betyder, at et tilfældigt nystartet website ikke uden videre kan være sikker på at få sine faktatjek vist i Googles søgeresultater. Det gør det selvfølgelig sværere for propaganda-sites og udbredere af fake news at tage næste skridt i kampen om sandheden i den digitale verden: Oprettelse af faktatjek-sites, der vurderer falske nyheder som sande – og omvendt. Det betyder dog også, at nystartede sandhedssøgende fakta-sites kan få svært ved at trænge igennem.

Tjekdet.dk blev lanceret i november forrige år, og for at komme hurtigt i gang blev det oprettet som et underdomæne på Mandag Morgens mm.dk-domæne. Thomas mener, det har givet tjekdet.dk mere pondus i Googles vægtning af sitets faktatjek:

– Vi har holdt fast i det, da vi formentlig kan lukrere på Mandag Morgens renommé. Det giver os formentlig en bedre synlighed over for Google.

 

Den uigennemskuelige algoritme

Derudover har Tjekdet.dk også tilmeldt sig Googles Fact Check via en formular for at blive taget seriøst af Googles algoritme.

– Googles søgerobot finder automatisk ClaimReview, men hvis man melder sig til via formularen, rangerer man formentlig højere.

Thomas erkender dog, at det er uklart, hvordan Google rent faktisk rangerer faktatjek-sites, og han gør sig overvejelser om, hvilke faktorer der trækker henholdsvis op og ned i Googles placering af faktatjek fra tjekdet.dks i søgeresultater.

– Jo mere trafik et site har, jo højere bliver det vægtet. Der har vi nok et problem, da Mandag Morgen er et nichesite, der ikke vælter sig i BT-lignende brugertal, men algoritmen tager også andre ting i betragtning, selvom vi ikke ved, hvordan det reelt foregår. Thomas er dog fortrøstningfuld.

– Amerikanske faktatjek-sites kommer øverst, så det er formentlig ikke bare brugertal, men også sådan noget som renommé, der tæller med i vurderingen.

 

Dialog med Google og Facebook

Thomas håber at komme i dialog med Google, så tjekdet.dk bedre kan forstå, hvordan Google rangerer faktatjek.

– Vi har ikke taget kontakt med Google endnu, da vi først lige har afsluttet vores erfaringsopsamling, men det er noget, som vi vil gøre.

Tjekdet.dk skal i øvrigt snart mødes med en anden vigtig global aktør, der gennem et stykke har været under beskydning for at være lidt for laissez faire med propaganda og fake news: Facebook.

– Facebook har inviteret tjekdet.dk til et sonderende møde sammen med andre relevante nordiske aktører for at finde ud af, hvordan fake news kan bekæmpes. De vil høre, hvordan de kan understøtte os bedre. Det er stadig meget tidligt i forløbet, men det er dejligt, at de er åbne for dialog.

 

 

 

Faktaboks: Falsk, sandt - eller midt imellem?
Det er måske lidt overraskende, men Google Fact Checks giver mulighed for at angive hele seks forskellige sandhedsniveauer:
-1 = Svær at kategorisere/Udokumenteret
1 = Falsk
2 = Overvejende falsk
3 = Halvt sandt
4 = Overvejende sandt
5 = Sandt
Der er dog ofte påstande som: Selvom de overvejende er falske, rummer de en kerne af sandhed – eller omvendt.
Det gælder eksempelvis påstanden om, at ”uligheden gik nærmest amok”, og ”den drønede derudaf” under Helle Thorning-Schmidt-regeringen i 2011 – 2014.
Påstanden om, at uligheden løb amok, kom fra Enhedslistens Pernille Skipper. Tjekdet.dk vurderer den påstand med et Fact Check-sandhedsniveau på 2 (overvejende falsk):
”Pernille Skipper har ret i, at uligheden steg under S-SF-R. Men uligheden er steget jævnt de sidste 25 år. Eksperter vurderer på den baggrund, at der ikke er grundlag for at sige hverken, at uligheden ”gik amok” eller ”drønede derudaf” under Helle Thorning-Schmidts regeringsperiode.”

Læs mere her: http://kortlink.dk/rtw3

Faktaboks - Sådan fungerer Google Fact Check

Er der virkelig 1,2 millioner muslimer i Danmark?

Nej, pr. 1. januar 2017 var der omkring 300.000 muslimer i Danmark, men det fire gange for høje tal er en af de påstande, som lynhurtigt kan spredes via sociale medier som Facebook. 

Et Facebook-opslag med oplysningen om de 1,2 millioner muslimer i Danmark er delt mere end 500 gange, ligesom tallet sniger sig ind i kommentarer til andre Facebook-opslag, blandt andet på Dansk Folkepartis Martin Henriksens Facebook-side.

Du kan læse mere om tjekdet.dk's faktatjek af påstanden her: kortlink.dk/rtut 

 

I faktatjek-artiklen har tjekdet.dk indsat koden vist i nedenstående billede, som gør Google opmærksom på, at påstanden er falsk. 

I den gule sektion angiver ClaimReviewed, hvilken påstand der undersøges: ”Der er 1,2 millioner muslimer i Danmark”. ReviewRating viser tjekdet.dk's vurdering af påstanden: Falsk.

Den lyseblå sektion er henvisning til, hvor påstanden stammer fra. I det her tilfælde blandt andet fra et Facebook-opslag af Kirsten Sletbjerg.

Googles søgealgoritme anvender faktatjekket, så hvis en søgende sjæl eksempelvis søger på ”millioner muslimer i Danmark”, vil faktatjekket ligge øverst i Googles søgeresultater. Her vil brugeren så se, at påstanden ”Der er 1,2 millioner muslimer i Danmark” er falsk. En skeptisk/nysgerrig bruger kan vælge at læse mere om baggrunden for faktatjekket ved at klikke på linket. 
Du kan læse mere om Googles Fact Check her: http://kortlink.dk/rtts.