Den største risiko er at gro fast

Holder den gode idé? Rækker finansieringen langt nok? Kan der skaffes det nødvendige antal kunder? Kan man holde modet oppe, når man rammer bumpene på vejen? Prosabladet vil over flere numre følge den aarhusianske startup-virksomhed Princh, der 24. juni lancerede en internetbaseret print-tjeneste til mobile enheder.

 

For de to stiftere af startup-virksomheden Princh handler det om at arbejde med noget, man brænder for. Det faste job er sagt op, og nu arbejdes der på fuldtid med at realisere drømmen om selvstændig virksomhed.

Der er helt klart meget på spil for de to stiftere af startup-virksomheden Princh. Men ikke på den lidt klichéagtige måde med risiko for at gå fra hus og hjem - her handler det faktisk om noget større, som de ikke er bange for at sætte ord på.

– Det her handler om livskvalitet – om at arbejde med ting, man brænder for. Jeg ser en større risiko ved at gro fast i noget, hvor kurven er ved at flade ud, og hvor man ikke rigtigt føler glæde ved det, man laver, siger 33-årige Hans Brink Hansen, der sammen med den jævnaldrende kammerat og kollega fra Grundfos, Thomas Ommen, fødte ideen til Princh i sommeren 2014.

Thomas Ommen troede engang, at han skulle være leder på højt niveau i en stor koncern. Gennem det, han selv betegner som en modningsproces, skiftede han fokus.

– Når man arbejder i en stor organisation, kan det være svært at vurdere, om det, man laver, skaber en reel forskel for organisationen og for kunderne. I Princh kommer man helt ind under huden på kunderne og lærer hele tiden noget nyt. Det har været en enormt positiv oplevelse at starte noget nyt og selv stå med det fulde ansvar, siger han.

En god idé på terrassen

Startskuddet til Princh gik på en sommerhusterrasse over noget god mad og vin. Hans Brink Hansen var lige kommet hjem fra en konference, hvor det havde været svært at komme til at printe, og han mente, det måtte kunne gøres nemmere.

Thomas Ommen var med på ideen, og i stedet for at gå i seng efter en hyggelig og lang aften gav han sig til at smide tal ind i et Excel-ark. Et pænt stykke ud på natten ryger der en sms af sted til Hans:
"Man kan lave forretning på det her, da der er et behov for print i mange år frem endnu, og en tjeneste, der på en nem måde bringer folk med et printbehov sammen med printejere, er skalerbar med et indlysende globalt potentiale," står der blandt andet.

Målet var at blive selvstændig

Princh var langtfra det første koncept, de to havde udviklet sammen. Flere af ideerne var kommet så langt, at der var indgået formelle aftaler med partnere, og det praktiske arbejde var i gang, men af forskellige grunde valgte de at trække stikket. I et tilfælde kom en anden dem i forkøbet, i et andet måtte de erkende, at tjenesten ikke var skalerbar nok til at kunne være forretningsmæssigt attraktiv på længere sigt.

For Thomas og Hans var trangen til at starte selvstændig virksomhed således selve afsættet for at arbejde med konceptudvikling. De var fast besluttet på at lave en startup, men først når de ramte den rigtige og forretningsmæssigt bæredygtige idé.

– Jeg vidste bare, at jeg godt kunne tænke mig at lave noget sammen med Thomas. Hvis man kigger på topti over egenskaber hos iværksættere, er jeg sikker på, at vi har dem tilsammen. Thomas giver for eksempel aldrig op og er enormt god til at holde motivationen, tænke positivt og holde modet oppe hos alle involverede, fortæller Hans Brink Hansen, der med en baggrund som elektronikingeniør har en mere teknisk vinkel end den cand.merc.-uddannede Thomas Ommen.

Slutspurt mod lanceringen

Indtil 1. maj 2015 passede de to stadig deres jobs i Grundfos og arbejdede med Princh om aftenen og i weekender. I mellemtiden har yderligere to partnere arbejdet hårdt på sagen: Morten Larsson, nyuddannet datalog fra Aarhus Universitet, med backend-udviklingen, og en tidligere kollega fra Grundfos, Christian Friis Schaarup, med at opsøge potentielle kundeemner og blive klogere på behovene i det marked, Princh skal agere i.

Blandt meget andet arbejdede de to iværksættere med at få finansieringen på plads. Efter en rundtur blandt potentielle investorer – både private og offentlige – endte det med, at en enkelt privatinvestor troede så meget på ideen, at han gav tilsagn om løbende finansiering i et år, forudsat at specifikke milepæle blev nået.

I de første måneder var firmadomicilet et startup-lokale i Navitas på havnen i Aarhus. Da Hans og Thomas fra 1. maj kunne gå "all-in" på Princh, rykkede man til større lokaler i Viby. Slutspurten frem mod lanceringen af Princh kunne sættes ind, og 24. juni skete det: Princh-app'en blev lagt på Google Play og App Store, og printere på 20 printer-lokationer blev gjort tilgængelige over Princh-netværket.