Arbejdsmarkedet

Dansk crowdfunding i sin spæde start

Crowdfunding handler om at skabe tillid – og så er det hårdt arbejde, fortæller Michael Eis, der har brugt et år på at banke det første danske crowdfundingsite, Booomerang, op.

Fænomenet crowdfunding har de seneste år bredt sig på internettet. Kreative sjæle og iværksættere får deres projekter finansieret af almindelige internetbrugere, som er interesserede i at støtte eller købe de endnu ikke færdige produkter. Især det amerikanske site Kickstarter.com, der kalder sig verdens største finansieringsplatform for kreative projekter, har haft succes midt i en krisetid med over en million donationer.

Sidste år startede også den første danske crowdfundingplatform, Booomerang.dk, drevet af ildsjælen og den mangeårige iværksætter Michael Eis. Da han skød projektet i gang i april, havde han regnet med, at han skulle ud og hjælpe en masse engagerede iværksættere med at samle penge ind. Det viste sig dog, at den største opgave var at udbrede kendskabet til crowdfunding-fænomenet. Folk vidste simpelthen for lidt om, hvad det var.

– Booomerang er stadig i sin spæde start, men alle de steder, jeg har været rundt og fortælle om det, er der taget rigtig godt imod det, fortæller Michael Eis.

Det første år har lidt over 500 projekter søgt om at blive oprettet, hvoraf 83 er gået live. Heraf er 10 procent blevet 100 procent finansieret, de fleste inden for musik og film, men også inden for fotografi, teknologi og bæredygtig udviklingshjælp.

– Det har vist, at der er en fremtid for det. Nu begynder vi at se en anden liga af mere modne og ambitiøse projekter komme ind. Det har taget et års tid for ideen at bundfælde sig, og 2012 kunne godt blive året, hvor det vender for alvor, mener Michael Eis.

Han har selv været iværksætter siden 1997 med både succeser og fiaskoer bag sig. Efter han opdagede Kickstarter.com på en ferie i USA, startede han Booomerang.dk for at udbrede ideen til Danmark. Selvom han ikke regner med at tjene noget på konceptet, brænder han for ideen om en mikrofinansieringsmodel, der ikke afgiver ejerandele og lader skaberen beholde styringen med processen.

– Det er et skidegodt værktøj, som jeg vil have ud til de danske iværksættere. Traditionel funding er et kæmpe problem, og det er alt for svært at få penge fra banker og investorer, som oftest også har ublu krav til, hvad de skal have igen, siger Michael Eis.

Hårdt arbejde og ærlighed

Opskriften på succes i dansk crowdfunding er hårdt arbejde, transparens, ærlighed, evnen til at overbevise folk og at udvise taknemmelighed for, at fremmede mennesker vælger at støtte én, mener han.

– Man skal ikke sætte sig tilbage og vente på, at pengene ruller ind, når man har lavet sin præsentation. Det kræver hårdt salgsarbejde, man skal ud og fortælle folk om sit projekt på Facebook, Twitter, gaden, alle steder. Et af vores succesfulde projekter har sågar cyklet rundt i København og sat stickers op.

Den største trussel mod crowdfunding i Danmark mener Michael Eis er den mentale barriere, danske kreative iværksættere har for virkelig at gå fuldt og helt ind i salgsarbejdet og bede andre mennesker om penge.

– Det hele bygger på tillid. Men erfaringen viser, at kan du skaffe 30 procent fra det umiddelbare netværk af venner og familie, er der større chance for, at det lykkes. Der er et kæmpe tillidsforhold, der skal opbygges, men når det lykkes, står man med et endnu større netværk, som man kan bruge i sit næste projekt.