To virksomhedskulturer stødte sammen

Analyse: Skarpt fokus på bundlinjen kontra forskningslignende projekter. Hvad skete der egentlig, da Oracle købte Sun?

– Ved skiftet bør enhver ansat trække sig følelsesmæssigt tilbage fra Sun. Gå hjem, tænd et lys og giv slip på de forventninger og formodninger, som definerede Sun som arbejdsplads. De skal æres og huskes, men giv slip.

Ordene, som er et begravelsesritual værdigt, kom fra Suns øverste chef, Jonathan Schwartz, i et internt memo til Sun-ansatte 21. januar 2010. Året før, i april 2009, havde Oracle og Sun indgået aftale om, at Oracle opkøbte Sun.

Opkøbet blev formelt gennemført i januar 2010, og det interne memo til de Sun-ansatte var Jonathan Schwartz' måde at sige farvel til sin arbejdsplads på.

Jonathan Schwartz' ord viste sig at være profetiske. I tiden efter overtagelsen skulle Sun give slip på mange af de projekter, ansatte og forventninger, som var en del af Suns virksomhedskultur.

Oracle trækker sig ud af Open Office

Eksempelvis da Oracle udsendte en pressemeddelelse i april i år:

– I lyset af den brede interesse for gratis personlige kontorprogrammer og den hastige udvikling inden for personlige computerteknologier mener vi, at OpenOffice.org-projektet vil blive ledet bedst af en organisation med fokus på at betjene denne brede kreds på ikke-kommerciel basis, lød det i pressemeddelelsen fra Oracles chefarkitekt, Edward Screven.

Stilen var langt mere prosaisk end Jonathan Schwartz' nærmest lyriske memo.
Samtidig indeholder pressemeddelelsen nøgleordet 'ikke-kommerciel'.

Når Oracle gennemgik Suns produkt-portefølje for at vurdere, om et produkt skulle videreføres, var det helt centrale spørgsmål, om produktet var kommercielt levedygtigt.

Hvis et projekt eller produkt blev vurderet som ikke-kommercielt, var der ingen grund til at fortsætte med det i Oracle-regi.

Som det skete for Open Office. Oracle havde som følge af Sun-opkøbet overtaget ejerskabet af Open Office-projektet. Sun havde været en betydende bidragyder til Open Office og forsøgte at sælge en kommerciel version, Star Office, baseret på Open Office.

Oracle vurderede, at der ikke kom nok indtægter ind via salg af det kommercielle Star Office til at godtgøre, at Oracle skulle bruge ressourcer på Open Office-projektet.

Open Office er blot det seneste projekt, som Oracle efter overtagelsen af Sun har trukket sig ud af grundet kommercielle overvejelser.

Kommercielle krav til open source

Det er ikke, fordi Oracle har noget imod open source-projekter. Der skal blot være en fornuftig kommerciel levedygtig forretningsmodel bag projekterne.

Oracles chefarkitekt Edward Screven fremhævede da også i forbindelse med Open Office-meddelelsen, at Oracles aktviteter omkring open source-produkter som Linux og MySQL fortsætter:

– Oracle fokuserer på Linux og MySQL, fordi begge disse produkter har vundet bred opbakning blandt kommercielle og statslige kunder.

Hos Sun havde man inden Oracles overtagelse en knap så kommerciel tilgang til projekter. Der blev startet en del projekter, hvor de kommercielle indtjeningsmuligheder ikke var helt klare.

Anvendt forskning og udvikling

Som analytikeren Michael Coté fra Redmonk skriver i en analyse, var Sun op til Oracles opkøb i gang med nærmest forskningslignende projekter.

– Sun brugte en stor del af sin udviklingstid på noget, som var tæt på anvendt forskning og udvikling, eksempelvis folkene, der byggede dynamiske sprog på toppen af Javas VM. Mens mange teknologivirksomheder – i virkeligheden de fleste – ser 6 til 12 måneder frem, havde Sun i sine sidste år blikket rettet mod en længere tidshorisont, hvor de tiltrak udviklingstalenter, som kunne lide at udforske og være helt fremme med de nyeste teknologier. Virksomheder som Google gør selvfølgelig den slags ting, men de har her og nu-indtægter fra deres mere adstadige forretningsmodel: Salg af online reklamer. Uden den slags her og nu-indtægter er det svært at have stort fokus på nye teknologier samt forskning og udvikling.

The Sun Model

Lederen af Suns open source-aktiviteter, Simon Phipps, forklarede 30. oktober 2008 den påtænkte forretningsmodel for Sun i et blogindlæg med titlen "The Sun Model".

Modellen var enkel.

Gør det enkelt for folk at få fat i softwaren, opbyg en stor kreds af brugere, sælg services og ekstra funktionalitet til den store brugergruppe.

En enkel model, hvor den sidste del aldrig kom til at virke helt. Som Rich Sands, marketingmanden bag Suns åbning af kildekoden til Java-platformen, OpenJDK, skriver som kommentar til Simon Phipps' blogindlæg:

"Udfordringen med den model er, at det er svært at lave nok dollars til at godtgøre alle udviklerne. Hvorfor? Når kodebasen har kommerciel kvalitet (hvilket den har, når den kommer fra Sun), så vil brugerne ofte ikke have brug for dine services eller tilføjelser for at skalere."

I stedet foreslog Rich Sands en model, hvor Suns hardwaresalg i langt højere grad skulle bindes op på den gratis software. Den gratis software skulle trække hardwaresalget op. Det kom ikke til at ske, og et halvt år efter Simon Phipps' beskrivelse af "The Sun Model" begyndte transformationen til “The Oracle Model”, da Oracle og Sun indgik aftalen om opkøb.

Solid kommerciel forretningsmodel

Oracle-modellen har en meget større grad af kommerciel tankegang bag softwareudviklingen, end Sun havde. Der eksperimenteres ikke ud i det blå med ny teknologi. Der skal være et marked og et behov:

– Oracle har derimod bygget sin forretningsmodel op om at udvikle og opkøbe eksisterende succesfulde porteføljer som databaser, Siebel, PeopleSoft og lignende. De fintuner deres produktportefølje til klassiske enterprise software-pengemaskiner. Softwaren udvikles og udbygges, men kundeønsker er vigtigere end at tage risiko og spekulere på, hvordan it kan bruges på nye måder, vurderer Michael Coté i sin analyse.

Oracles distancering fra projekter uden umiddelbar kommerciel interesse som eksempelvis Open Office kommer derfor ikke som en overraskelse for Michael Coté.

– De går gennem Suns aktiver og følger den samme praksis. Oracles indtægter og overordnede mærkeværdi er genstand for misundelse fra mange andre leverandører, så forretningsmodellen virker.