Internet, Software, Systemudvikling og systemer

Falck: Gammel mainframe kobler på skyen

En 22 år gammel mainframe-applikation har fået nyt liv hos Falck, hvor den er integreret med en CRM-applikation i skyen.

De fleste it-folk i Falck troede ikke på, at det kunne lade sig gøre. Tidligere forsøg på at integrere mainframen med nye løsninger var slået fejl. Men en workshop på to dage overbeviste dem om, at det var muligt: Den 22 år gamle DB2-applikation, der holder styr på alle Falcks abonnementskunder og tilknyttede økonomidata, kunne integreres med CRM-systemet fra Salesforce.
Projektet startede, fordi Falck manglede nogle CRM-funktioner (Customer Relationship Management). Senior it-projektleder Bo Ritzau Frydensberg fra Falck IT fortæller:
– Vi savnede et samlet kundeoverblik. Mainframesystemet har alle data, men de bliver ikke præsenteret på en enkel og brugervenlig måde. Især de unge medarbejdere i vores callcenter efterlyste et mere brugervenligt system. Og vi andre havde brug for bedre rapportering og et mere smidigt system.
Efter en analyse valgte Falck CRM-systemet Salesforce, der leveres som SaaS (Software as a Service) – altså en cloud-løsning. Men så kom udfordringen: Hvordan kunne Falck give Salesforce adgang til alle de data, der ligger i mainframen? For mainframesystemet skulle fortsat bruges som back-end-system.
– Vi kiggede på, hvilke systemintegrationsværktøjer der kunne integrere med Salesforce. Der fandt vi frem til Cast Iron fra firmaet af samme navn. Vi holdt en workshop på to dage med dem. Den skulle føre til et proof of concept, fortæller han.

Hul igennem på to dage

Den første dag gik med at få forbindelse gennem firewallen til mainframen og lignende tekniske udfordringer. På andendagen kom der 'hul' igennem. Da dagen var slut, kunne man oven i købet oprette og ændre en kunde i mainframen og se den samme kunde i Salesforce – og omvendt.
– Det var vendepunktet. Der blev vi klar over, at det her kunne lade sig gøre. Men vi indså også, at der lå en stor arbejdsopgave foran os. For selvfølgelig var der ting i det gamle system, der ikke bare lige kunne mappes til det nye, siger Bo Ritzau Frydensberg.
Han blev overrasket over, hvor brugervenligt integrationssystemet var. Han er ikke it-tekniker, og tidligere har han kun set integrationsløsninger, som krævede dyb teknisk viden.
Cast Iron hentede tabeller og felter fra mainframen og Salesforce og viste dem som en grafisk struktur. Herefter var det blot et spørgsmål om at klikke med musen for at angive, hvilket felt i mainframen der passede til det tilsvarende felt i Salesforce.
– Vi havde valget mellem tre leverancemåder: En fysisk boks, en virtuel boks eller en ren cloud-løsning. For os var det mest oplagt med den fysiske boks, blandt andet af hensyn til performance, siger han.

Savner viden på tværs

Mainframeløsningen var ikke gjort klar til webbrug. Det indebar, at forretningslogik og data var blandet sammen. Derfor skulle der også skrives om på nogle elementer i softwaren på mainframen, før integrationen kunne lykkes.
– Jeg har savnet at have en medarbejder eller konsulent, der både kender til mainframe, Cast Iron og Salesforce. Vi har haft gode ressourcer på alle tre områder, men det kan være svært at gennemskue de problemer, der opstår i samspillet mellem dem, siger han.
Som eksempel nævner han, at integrationsløsningen i første omgang trak alt for mange MIPS (millioner instruktioner pr. sekund). Det skyldes, at Cast Iron kiggede alle records igennem under en søgning. Ved at ændre på opsætningen fik man rettet det, så systemet blev hurtigere og brugte færre ressourcer.

Flere slags integration

Det var afgørende, at der var tovejskommunikation, så opgaver i en periode kan løses i begge systemer. Det er implementeret på to forskellige måder.
– Kommunikationen fra Salesforce til mainframen kører i realtid: Når en medarbejder ændrer et felt, sender Salesforce en besked til Cast Iron, som opdaterer i mainframen. Opdateringer den anden vej sker ved, at mainframeprogrammet lægger dem i skyggetabeller på mainframen. Her går Cast Iron ind og henter dem en gang i minuttet, så det er næsten realtid, siger han.
Der er også situationer, hvor data ikke kopieres mellem systemerne. Den integration sker i form af øjebliksbilleder, der bliver dannet via opslag i mainframen.
Integrationen mellem cloud og de interne systemer omfatter andet end mainframen. Falck har således et kampagnesystem, der kører på en server. Her foregår integrationen på batchmaner via filoverførsler.
Endelig er der også direkte integration mellem Salesforce og andre af Falcks interne systemer, der ikke kræver Cast Iron som mellemled. Det gælder for eksempel telefonsystemet, hvor det nummer, der ringer ind, bliver overført til Salesforce, der så kan vise data om kunden.

Cast Iron blev købt

Projektet begyndte i 2010 og gik i luften i 2011. Undervejs løb det ind i den udfordring, at IBM i maj 2010 overtog Cast Iron Systems.
– Det medførte, at nogle af ildsjælene fra det lille firma forsvandt. Samtidig skruede IBM op for markedsføringen, så der blev mere pres på de teknikere, der var tilbage. Det gjorde, at vi i en periode havde svært ved at få de ressourcer, vi havde brug for, fortæller Bo Ritzau Frydensberg.
Overtagelsen betød også, at Falck måtte sige farvel til den Cast Iron-boks, firmaet havde købt. Den var nemlig baseret på Dell-hardware, og nu blev den erstattet af en IBM-boks.

Mainframe har en fremtid

Når Bo Ritzau Frydensberg skal ridse op, hvad Falck har lært af projektet, er hans første kommentar:
– At det kan lade sig gøre.
Men derudover lyder hans råd til andre, der overvejer at integrere med en mainframe, at starte med at give den et sundhedstjek: Er mainframen opdateret? Er den gjort klar til web? Og har man dokumentation for programmer og snitflader?
– Hvis man kan svare ja til det, kan man blive på mainframen i mange år, samtidig med at man giver den nye grænseflader og funktioner via web-integration, siger han.