Facebook linder på låget for de ting, som den sociale netværksgigant selv ser som de største trusler mod en fortsat vækst.
Det er nemlig ét af kravene til det børsprospekt, som skal udformes i forbindelse med Facebooks vej til børsnotering. Det sker for at sikre sig mod, at investorer senere kan anklage Facebook for ikke at have oplyst om risici ved at investere i virksomheden.
Ifølge Huffington Post peger Facebook selv på hele 38 risiko-faktorer. De fem mest markante er:
Brugerne bliver væk
I december 2011 havde Facebook angiveligt 845 millioner aktive brugere. Men ifølge Facebook selv er der ingen garanti for, at brugerne vil favne alle de nye funktioner og i godt lune vil fortsætte med at anvende Facebook.
"En lang række andre sociale netværk har hurtigt vundet popularitet, og siden da er antallet af aktive brugere gået tilbage," konstaterer Facebook.
Annonceindtjening kan svigte
Masser af brugere er en god ting, men det er reklamer, som står for 85 procent af Facebooks indtjening. Det er usikkert, om firmaer også i fremtiden er parate til at betale prisen for annoncering, advarer Facebook, som også frygter, at brugerne i øget omfang vil anvende mobiltelefoner til at være i kontakt med venner og bekendte. Mobiludgaven af Facebook rummer nemlig ikke reklamer i øjeblikket og bidrager dermed stort set ikke til indtjening.
Konkurrenterne sover ikke
Facebook er den sociale netværksgigant nummer et, men internettet er stort.
"På stort set alle områder oplever vi konkurrence. Den kommer blandt andet fra firmaer som Google, Microsoft og Twitte," konstaterer Facebook ikke overraskende.
Men firmaet peger også på regionale konkurrenter, som er stærke: Cyworld i Korea, Mixi i Japan og Google-selskabet Orkut i Brasilien. I Kina er Facebook ikke repræsenteret, her dominerer netværkstjenesterne Sina og Tencent.
Statsmagter slår tilbage
"Det er muligt, at regeringer i flere lande indskrænker afgangen til Facebook eller sætter grænser for personligt indhold," fremhæver Facebook og peger på, at internetcensur er en realitet i Kina, Iran, Nordkorea og Syrien.
Nørd-kultur frem for indtjening
Facebooks 3.200 ansatte sætter ikke altid lønsomhed højest.
"Vi har en virksomhedskultur, som opmuntrer medarbejderne til hurtigt at udvikle nye produkter", konstaterer virksomheden og indrømmer samtidigt, at den kultur ikke nødvendigvis harmonerer med kommercielle hensyn.
"Vi træffer regelmæssigt beslutninger om produkter, som kortfristet kan påvirke vores omsætning og profitabilitet," lyder det.