Internet

Gal nørd - med humor

Den amerikansk hightech nørd Chris Pirillo er en mand med mange bolde i luften. Web-shows, it-konference og er nu også tekstforfatter bag den nye daglige tegneserie bLaugh.

Chris Pirillo er et fænomen i USA. Han er en mand, der lever af og på Internettet. Dette i en sådan grad, at han har givet navn til begrebet "the Chris Pirillo effekt", som ifølge Wikipedia går ud på, at hvis man nævner Chris Pirillo's navn tre gange i en web-log, så vil han sende en kommentar indenfor et par minutter. Chris Pirillo er en mand, der altid - synes det - er online og altid villig til at indgå i en debat - navnlig hvis det er i en diskussion, som indeholder hans eget navn. - Jeg er et uforskammet selv-promoverende menneske, siger han.

Nørdet konference
Chris Pirillo startede som it-iværksætter allerede i starten af 90'erne, hvor han udgav et nyhedsbrev, som først og fremmest bestod af vittigheder, som han sendte til venner og bekendte. Men senere er hans web-side vokset stødt og i dag producerer Chris Pirillo hele 10 nyhedsbreve om diverse it-emner og har mere end 350.000 abonnenter. Sideløbende med nyhedsbrevene arrangerer Chris Pirillo også en nørd-konference - kaldet Gnomedex. Den første blev afholdt i staten Iowa kort efter terrorangrebet den 9. september 2001. Siden er konferencen blevet afholdt hvert år - ud fra det samme koncept: En billig måde at møde ligesindede nørder på. Prisen var i starten kun 99 dollar, hvilket blandt andet indeholdt gratis bar under konferencens tre dage. Blandt talerne på Gnomedex har været forlæggeren Tim O'Reilly og podcast-skaberen Adam Curry.- Det er en meget nørdet konference, siger it-journalisten og vennen John C. Dvorak fra PC Magazine.

- Kun 10 procent hører talerne; resten blogger - eller sidder i baren.

Ny tegneserie
Sidste år flyttede Pirillo til vestkyst-byen Seattle og blev således nabo til Microsoft, der længe har været en af hovedsponsorerne til Gnomedex - sammen med arvefjenden Google. Fra Seattle bestyrer Pirillo web-siden Lockergnome.com, der har mere end en mio. besøgende om måneden. Web-siden giver Pirillo en annonceindtægt på omkring 10.000 dollar om måneden. Galskab og humor har altid været en del af Pirillo's varemærke. Derfor startede han sammen med tegneren Brad Fitzpatrick fornyelig en daglig tegneserie om hightech trends i almindelighed og blogging i særdeleshed. Tegneserien er blevet kaldt for "MAD magasin for blogger-verden" - men dens officielle navn er bLaugh. De to fyre emailer hinanden tekst og illustrations-udkast - indtil en endelig form er fundet. Fra deres bLaugh-webside opfordrer de bloggere og MySpace-brugere til kvit og frit at anvende deres satiriske tegninger. Siden har også en RSS-feed, således at alle, der har trang til et dagligt smil, kan abonnere på de vittige steger.

Her på siden vises et lille udvalg. Flere findes på Web-siden bLaugh.com