Internet

Halloo, er der hul igennem til det offentlige?

 

20 år efter undfangelsen af world wide web kommer det stadig bag på folkene bag websites, at de bliver besøgt af brugerne. Kan vi så komme videre?


Jeg har ikke længere tal på de gange, jeg har været indlagt til firmapræsentationer, hvor ord som skalerbarhed, load-balancing og garanterede oppetider på 99,9999 procent har været anvendt i forbindelse med webserver-produkter. Jeg kan stadig huske tilbage til 11. september 2001, hvor Google og andre webgiganter påtog sig at lave nødnyhedsformidling på nettet, efter BBC og andre store medier et efter et kollapsede under vægten af nyhedshungrende brugere.
Min hukommelse omfatter også en tv-omtale af muligheden for at se ”Matador” via DR.dk´s ”Bonanza”-site tilbage i slutningen af sidste år, som betød, at jeg og en masse andre brugere ikke kunne kontakte DR´s webservere efterfølgende. Og her i de sidste uger har der så været dømt déjà-vu, når både ATP´s website og SKAT´s ditto i dagevis har været delvis nede og supertræge, fordi en masse borgere var nysgerrige efter at tjekke størrelsen af SP-bidrag og restskattebeløbet.

Reboot den telefon
Så er det, jeg kniber mig selv i armen, mærker det gør av og tillader mig at ryste på hovedet over det infantile stadie, som åbenbart stadig er reglen for besøgsberedskabet på både offentlige og private websites. For et er jo, at online-billetbestilling nærmest planmæssigt går ned, når et større koncertarrangement er aktuelt. Det erfarede jeg senest ved billetbestilling til en Lyle Lovett-koncert i Randers. Noget andet er, når skattekronerne postes i webløsninger, som åbenbart ikke er dimensioneret til at kunne håndtere spidsbelastninger.
For man kan jo håbe på, at tilgængelighed bliver en konkurrenceparameter ad åre ude på den kommercielle del af internettet. Men det er da langt alvorligere, når myndigheder og public service-institutioner ikke lever op til forpligtelserne ved at servicere borgerne. Jeg forventer ikke af min gamle fastnet-telefon, at den går ned, skal rebootes eller loades med bugfixes for at kunne håndtere et opkald på mere end tre minutter.

Lever tilgængelighed
Hvis jeg nogensinde skal tage branchens påstande alvorligt, om at webservices bliver en commodity, og nettet bare er noget, der virker, uden man skal bekymre sig nærmere om det, så skal der ske noget. Og her kan den skatteyderfinansierede del af www passende gå forrest og se at leve op til kravet om tilgængelighed. Ikke blot ved som en selvfølge at overholde gældende og veldefinerede standarder, men også ved at dimensionere løsningerne til at kunne klare den reelle brug af de internettjenester, som burde være modne nu.