Internet, Software

HTML5 er vejen til mobilmarkedet

Hos No Zebra er der gang i flere projekter baseret på HTML5. Og så længe Internet Explorer hænger i bremsen, er det først og fremmest på mobilplatformen, det rykker.

Michael Christensen, CTO og webudvikler hos det århusianske multimedie- og webbureau No Zebra, er meget begejstret for HTML5. Og han elsker mobiler.

– Browseren har jo altid været en stopklods for ny webteknologi, men på mobilplatformen er langt de fleste browsere WebKit-baserede og kan derfor køre det nyeste nye, inklusive HTML5, siger han.

No Zebra har i dag ikke HTML5-baserede løsninger kørende live, men der er gang i flere kundeprojekter, hvor HTML5 er platformen – uden at Michael Christensen i dag kan afsløre detaljer om projekterne. 

Bureauet laver typisk løsninger, hvor det funky går hånd i hånd med en solid teknisk platform. Der bliver ikke sparet på den fede Flash, når kunder som Bang og Olufsen og BoConcept skal have præsenteret deres produkter, og det i en grad, så man ligefrem har en Flash-afdeling. Selvom HTML5 nu har et <video>-tag, der overflødiggør Flash som videoplayer, tror han ikke, at Flash-drengene bliver arbejdsløse. 

– Vi laver nogle meget avancerede Flash-løsninger inden for augmented reality og 3D, og da vores løsninger skal kunne køre i mange forskellige browsere og browserversioner, forudser jeg ikke, at vi i den nærmeste fremtid vil rulle HTML5 ud på alle vores løsninger, siger Michael Christensen.

Et paradigmeskift

Han fremhæver flere nyttige elementer i HTML5 som <video>-tagget, canvas-funktionaliteten og geolocation API’et, men mener, at det ikke så meget er de enkelte features i HTML5, der er afgørende.

– Jeg mener, at vi i høj grad står midt i et paradigmeskift i dag, hvor mobilen er ved at blive den dominerende platform for mange menneskers internetbrug. Og i den forbindelse ser jeg HTML5 som en vej ud på den platform og det marked, siger han.

Michael Christensen ser også HTML5 som en del af en trend i retning af at bruge al den processorkraft, der nu om dage er til rådighed på selv de mobile klienter. Med HTML5’s application og session cache samt offline storage database er det muligt at afvikle processerne lokalt og dermed hurtigere. Og så åbner det også for muligheden for at skifte mellem at afvikle applikationerne offline og online, hvilket er et stadigt stigende krav i markedet.

Mere elegante løsninger

For en virksomhed som No Zebra er det et meget konkret problem, at Flash ikke er supporteret på eksempelvis iPhonen. Det tvinger dem til at udvikle native applikationer i Java til de enkelte platforme i stedet for en generisk applikation til flere platforme. Ligesom de på webfronten er tvunget til at udvikle løsninger med mange fallbacks primært på grund af Internet Explorers manglende understøttelse af HTML5. Så Michael Christensen ser også meget positivt på den standardisering og simplificering, som HTML5 er udtryk for.

– Vi er jo her for at lave nogle innovative løsninger og for at løse de konkrete problemer, som kunderne står over for. Og hvis vi kan løse dem mere elegant ved at anvende en standardløsning, er det en meget stor fordel både for os og for kunden. I det lange løb er det jo alt for ressourcekrævende at skulle lave forskellige løsninger til de enkelte platforme, siger han.