Internet

Hvad er Web 2.0?

Personer der har deres dagligdag indenfor webudvikling kan fortælle om den hype der er omkring begrebet „web 2.0". Hele industrien kan mærke denne „reach out and touch faith" følelse, der er i web 2.0 projekter.

Hypen er også grunden til at web 2.0 bliver beskrevet som en it-boble der har potentiale til at briste ligesom web 1.0 gjorde omkring år 2000. Karakteristikaene ved web 2.0 i forhold til web 1.0 er dog langt fra de samme, men der er den samme nysgerrighed fra medierne og især fra investorer.

Web 2.0 er blevet det ord, man bruger til at beskrive den nutidige udvikling og tendens på Internettet. Ordet spænder over en ny generation af webbaserede services såsom communities, wiki's og weblogs med mere.

Man kan dog tilføje at definitionen på web 2.0 er meningsdannet og hver dag bliver præget af udviklingen og diskussionen. Dog er der et par hovedtræk der er stor enighed om. Det er dem, denne artikel vil handle om.

Fokus på mennesket bag skærmen
Hovedtrækkene ved web 2.0 er at fokus tager en mere humanistisk drejning. Dermed bliver der hovedsagligt lagt vægt på menneskerne bag skærmene, de samtaler de fører og de mere "effektive" programmeringsformer og CMS'er de benytter. Spontaniteten i samtalerne bliver sikret af RSS (Really Simple Syndication) og ressourcer brugt på at kommentere på andre blogs.

Derudover har de udviklere der arbejder med frontend værktøjer nu har fået adgang til mere smidige værktøjer såsom Ajax og Ruby on Rails.

Alt dette tilsammen gør at web 2.0 fremstår mere smidigt og samtale præget end web'et nogensinde har gjort.

Viden bliver delt ud
Denne smidighed har banet vej for en transformation af web'et til et større vidensdelingssamfund - i stedet for såkaldte "isolerede websites".

Samtalerne er i høj grad mere synlige og personer kommenterer hvis de føler behov for det. Man kan finde utallige blogposts hvor bloggeren har præget en virksomhed ved en kommentar til produktudvikling. Enten på egen blog og via trackbacks, eller direkte på en given virksomheds blog.

Dog kan man sige at Web 2.0 i sig selv og for virksomhederne handler om en ændring i den personlig opfattelse af webkommunikation - og det er hovedsageligt denne ændring der er den mest effektive måde at implementere disse værktøjer på. Så i stedet for at være meget teoretisk kan man sige at web 2.0 værktøjerne skal prøves og komme godt ind under neglene før de er virkeligt effektive.

Det statiske overfor det levende web
Der er forskellige meninger omkring hvorvidt web 2.0 kan kaldes for det "levende web". Dog bliver der livligt diskuteret i weblogs og artikler omkring det statiske versus det levende web.

Hovedsagligt kan man sige at det statiske web stille observerer og reagerer ud fra egen interesse, mens det levende web lytter og interagerer.

Eller mere specifikt hvor det statiske web har basis i envejskommunikation - har det levende web en basis i tovejskommunikation.

Tovejskommunikationen er essentiel for funktionaliteten og simplificeringen indenfor web 2.0, men hvad er det for nogle værktøjer der er kommet i brug siden man kan skelne i så stor udstrækning mellem statisk og levende web - og hvordan er teknikken bag dem ?

Weblogs som værktøj.
Det er efterhånden et kendt fakta, at blogging som kommunikationsværktøj er kommet for at blive. Det der præger bloggen - og som adskiller den fra andre kommunikationværktøjer er at den er personlig. Det er en personlig side hvor alt kan skrives. Ligesom hvis du sad med et tomt stykke papir foran dig og kunne fylde det ud helt som du ville.

Man kan sammenligne det med at alle kunne finde noget nyttigt at bruge et nyhedsbrev til.

Det der så differentierer sig fra et nyhedsbrev - er tovejskommunikationen. Man åbner op for en samtale ved at tillade kommentarer og kommentere på de indkomne kommentarer.

Det der så er pointen er at samtalen ikke kun behøver at finde sted mellem 2 personer, men i teorien kunne forekomme mellem hele verdens befolkning.
Lidt ligesom at alle mennesker i verden har adgang til din hjemmeside, så kunne alle også kommentere på din blog.

Blogging bliver brugt på mange millioner måder - af mange forskellige personer og med mange forskellige målgrupper.

Spontanitet i blog
En vigtig del af blog værktøjet er RSS der skaber spontaniteten i blogging og gør at man indenfor få minutter efter at en af de personer hvis blogfeed man abonnerer på, bliver opdateret. Dvs. at man kan følge med i enormt mange blogs på en gang ved hjælp af en RSS reader. Dette gør at netværket har potentiale til at blive enormt stort og man kan opnå ekspertise indenfor de arbejdsområder man nu engang har.

Alle blogs har dog det til fælles at de i er bygget op med blogkarakteristika - via et implementeret eller et hosted CMS.

Af eksisterende danske hosted blog CMS'er er Smartlog.dk - der, med sine tre år på bagen, er et af de bedst funktionelle. Her kan man i løbet af 2 minutter sætte en blog op og gå i gang med at skrive. Derudover kan man også implementere den på sit eget domæne.

Ellers er de mest brugte - globalt set, "wordpress" og "typepad". De kan både implementeres eller være hostede. ( typepad's implementerbare blogCMS hedder Movable Type)

Der bliver dagligt skrevet forskellige små programmer som kan tilføjes på bloggen - de såkaldte widgets. Flere informationer kan fås på www.widgetbox.com her kan der også vælges mellem flere hundrede widgets til bloggen.



Wordpress og Movable type kræver dog lidt mere teknisk snilde end de hostede blog CMS'er - især hvis layoutet skal customizes, eller der skal installeres widgets. Widgets benytter sig af API'er fra forskellige web 2.0 applikationer.

Do you speak wiki ?
Wiki er en online web applikation der har vist sig at være yderst effektiv til at dokumentere. Om det så bliver brugt til dokumentation af et system, et projekt, eller endda madopskrifter, har internetbefolkningen verden over taget Wiki's til sig.

Hovedidéen i Wiki's, er "delt ejerskab" om det så er mellem 2 eller 300 000 mennesker, kan alle kan redigere i den. Det mest omfattende eksempel er den online encyclopædi : www.wikipedia.org



Et andet mere håndgribeligt eksempel på en yderst udbredt, struktureret og dokumenteret wiki er wiki.rubyonrails.org/rails der bliver brugt af udviklere verden over til at videreudvikle Ruby On Rails frameworket.



Dette netværk af udviklere sørger løbende for at komme med nye ideer og input til at hjælpe hinanden ved hjælp af denne wiki og udviklernes blogs.
Rubyonrails.org har så valgt at lægge wiki'en på deres eget site, men wiki's kan også hostes eksternt. Derudover varierer wiki's i features og størrelse alt efter hvad man skal bruge det til.

I øjeblikket er der store problemer med SPAM på wiki's og derfor er der et massivt behov efter spam software til wiki.

Faktisk er nogle wiki's så medtagede af SPAM at delingen af wiki'en bliver lukket ned, hvilket desværre gør at hele idéen med værktøjet forsvinder.

Et andet aspekt der er interessant at kigge på indenfor wiki's er "wikitext"- eller sproget - som er et markup sprog og et stærkt simplificeret alternativ til HTML. Meningen er at alle skal kunne redigere wiki's. Det er dog er et problem at der ikke er nogen vedtaget standard indenfor wikitext hvilket gør at sproget kan variere alt afhængigt af wiki software og udbyder.

Et eksempel på dette er at wiki's har en simpel måde at hyperlinke på, men det kommer an på udbyderen hvad for en syntax der bliver brugt til dette. Dvs. at hver eneste gang man skal redigere en wiki, så skal man sætte sig ind i en ny formateringsstruktur.

Communities
Det mest omtalte community pt. er videodelingstjenesten youtube.com der for et par måneder siden blevet solgt til google for 1,6 milliarder dollars.
Nye communities eller "online netværk" dukker op næsten dagligt.

I øjeblikket får det visuelle community " Second life" enorm stor omtale - og virksomhederne flokkes her, for at være med hvor det sker.

Andre succesfulde communitys er den amerikanske fotodelingtjeneste Flickr (ejet af Yahoo), Threadless som er et grafisk t-shirt producerende community eller 43things som er et værktøj hvor man sætter personlige mål og community'et så bifalder ens vej imod målene.

Det der er angivende for disse communities at de er brugerdrevne, dvs. at uden deres brugere ville de ikke kunne eksistere.

Man kan sige at det er indholdet som de forskellige aktive personer i netværket producerer, der egentlig gør at netværket er noget værd.

Der er mange der direkte udarbejder forretningsmuligheder på baggrund af "user generated content" og hvordan man kan bruge dette til at få ens virksomhed til at vokse. Det er til dels det man forsøger at opnå ved blogcommunities - hvor det i det fleste tilfælde ser ud som om at det er hosten der ejer indholdet og bloggerne må også acceptere at hosten kan vælge at bruge bloggens posts i forskellige sammenhæng. Et godt eksempel herpå er ekstrabladets ebblog.dk der har sin egen "plads" på eb.dk.

Noget andet er at de for det meste er kodet fra bunden med forskellige funktioner som så er skræddersyet til formålet

Getting real
37signals har skrevet en bog som blevet taget til sig af udviklere verden over.

I hovedtræk beskriver bogen hvordan " small is the new big" og hvordan det ikke er nødvendigt for en applikation at have en masse features til at begynde med. I stedet bør man satse på at få applikationen ud så hurtigt som muligt, og så vente på at de personer der er interesseret i den ville kommentere og præge udviklingen af den færdige applikation.

Dvs. at det man egentlig starter med er en "beta" version - hvor man så lader netværket præge den til det færdige resultat.

Mobil - fremtiden ?
Der er flere web 2.0 applikationer der også er begyndt at udvikle programmer ( eller extensions af programmer til mobiltelefoner. Man har længe kunne moblogge og fotoblogge fra sin mobiltelefon, men der kommer hele tiden nyt til.

I øjeblikket er der meget tale om "rich presence" ( altså tilstedeværelse) når talen falder på mobil applikationer. Der er to europæiske tjenester der bruger dette i stor udstrækning - det ene hedder www.plazes.com og er et par år gammelt hvor man definerer hvor man er henne ud fra sin opkobling til internettet - om man så sidder med en computer på wifi, eller man er på gprs med mobilen gør ikke så meget.



Et andet er Jaiku.com som er et finsk start up hvor man ikke bare skriver hvor man er henne - men også definerer hvad man laver. Derudover kan jaiku vise ens kontakter hvornår man har aftaler forskellig steder - så man hele tiden kan se hvor f.eks ens kæreste befinder sig og om han har travlt.

Danske applikationer
Selv i lille Danmark sker der en masse indenfor web 2.0 området.
Udvikleren af Ruby on Rails frameworket er en dansker ved navn David Heinemeier Hansson.

Den danske fotodelingstjeneste 23hq.com har efterhånden fået en stor skare brugere - og er et udmærket alternativ til Flickr.

findvej.dk en central spiller på den danske web 2.0 scene hvor man kan finde vej fra et sted til at andet. Det der så gør det anerledes end andre rejseplaner - er at man finder vej ud fra et kort - dvs fra et visuelt standpunkt i stedet for et tekstbaseret.

Der findes efterhånden et utal blogkonsulenter som vejleder omkring blogging fra forskellige synspunkter - alle med afsæt i samtalen, dialogen og gennemsigtigheden.

Derudover findes der forskellige arrangementer hvor personer indenfor web 2.0 mødes.

f. eks. den årlige Reboot konference der finder sted i juni. For nyligt er BarCamp Copenhagen fundet sted og der er sociale samlinger ( såkaldte geekdinners) hver tredje måned.

Afsluttende kan det siges at de fleste tror på at vi ikke endnu har set den endelige udvikling af web'et. Der kommer nok en web 3, 4, 5 og 6 - for til sidst at blive en del af noget helt andet.

Så et større spil er i gang, og spændende og tankevækkende, det er det i høj grad.