Den flere år gamle tjeneste Twitter, som millioner af internetbrugere anvender til blogagtige beskeder på op til 140 karakterer, tordnede frem i 2009. Men her på falderebet til det nye år har en række analytikere forudsigeligt pudset spåkuglen og melder ud med nye bud på det næste netfænomen. Nogle af de tjenester, som er i position til at bryde igennem næste år, er eksempelvis Foursquare og Gowalla. Det er tjenester, som baserer sig på, at et stigende antal mobile enheder indeholder gps-modtagere og også kan positionsbestemmes via kendte trådløse netværk.
De nye tjenester kombinerer sociale netværk med virtuelle byguider og inkluderer også spilelementer i en samlet applikation. Hvor Twitters statusopdateringer svarer på spørgsmålet "hvad laver du lige nu", er de nye lokationsrettede applikationer skræddersyede til at give plads til at besvare spørgsmålet "hvor er du lige nu". Nu drejer det sig om et enkelt klik, som sørger for at finde din aktuelle position. Foursquare rummer informationer om mere end 100 byer fordelt over hele verden, heriblandt København. Planen er, at alle større byer skal være tilgængelige om kort tid.
Gratis øl
Foursquare løfter samtidig sløret for, hvordan forretningsmodellen kommer til at være. Besøger brugeren ofte bestemte etablissementer, som dermed bliver synlige for brugerens venner, vanker der points i form af såkaldte badges, som kan konverteres til fri drikkevarer, måltider eller andre tjenesteydelser.
Twitter slår igen
På tjenesten Gowalla kan man også meddele sin position til andre brugere på en måde, som kendes fra Googles Latitude-tjeneste. Men hos Gowalla er det opdagelsesture i byen, som er i fokus. Dertil kommer muligheder for at søge, indsamle og bytte virtuelle goder på en måde, der tydeligt er inspireret af online-spillet World of Warcraft.
I øjeblikket ser det ud til, at Twitter og Facebook ikke har i sinde at overlade scenen til de nye tjenester. Twitter har frigivet et API til positionsbestemmelse, og Facebook har med det nylige køb af Friendfeed tydeligt signaleret, at firmaet har fået øje på nye og innovative tjenester og features.