Designit er et internationalt designbureau, der er helt fremme på scenen inden for både fysisk og digitalt design. I Århus-afdelingen sidder der omkring 50 medarbejdere – heraf knap 25 i det, der efter en sammenlægning af tre afdelinger hedder Rich Communication. En af dem er frontend-udvikler Rasmus Thulstrup. Han er meget positiv over for de nye features i HTML5, men bliver i det daglige arbejde mindet om, at bureauets kunder lever i den virkelige verden, hvor nyt ikke nødvendigvis er godt.
– Det gør da lidt ondt, hver gang jeg skal implementere fallbacks på grund af diverse ældre browsere. Men virkeligheden er jo, at for en del af vores kunder – specielt de store virksomheder – er Internet Explorer 6 stadig den primære browser, fortæller han.
Interne projekter
Heldigvis er der rig mulighed for at give den på alle de nye teknologiske tangenter ved at deltage i et af de interne projekter, som er Designits måde at udforske nye teknologier på.
– Vi har lavet et projekt til vores intranet, hvor vi ikke skulle tage hensyn til Internet Explorer og ældre browserversioner, og hvor vi satte os for at give den alt, hvad den kunne trække med de nye muligheder i HTML5 og CSS3. Det er en rigtig god måde at udforske de nye funktioner på og finde ud af, hvordan de eventuelt kan komme vores kunder til gode, siger han.
Rasmus Thulstrup synes, at udviklingen af HTML5 er foregået i en meget åben proces, og har løbende kommenteret på de nye ting i diverse fora. Han er overvejende positiv over for de nye features, men er samtidig meget bevidst om, hvad der kan lade sig gøre i praktisk anvendelse.
– Der er meget i HTML5 og CSS3, der gør tingene nemmere, og vi er altid interesserede i en standardisering og simplificering, der kan gøre udviklingsprocessen nemmere. Men indtil videre arbejder vi primært i HTML4, Flash og Javascript. Vores kunders brugere skal op på Internet Explorer 9, før vi for alvor kan satse på HTML5, siger han.
Fallbacks er dyre
Som et eksempel på det dilemma, et bureau som Designit befinder sig i forhold til HTML5, nævner Rasmus Thulstrup de nye semantiske tags.
– Det er blevet muligt at lave et semantisk bedre markup, der optimerer søgemulighederne og gør det nemmere for screen readers at håndtere websiderne. Men for en kunde gør det jo her og nu ikke nogen forskel, om der er brugt et <div>-tag eller det nye <nav>-tag. Så hvis man ved hver anvendelse af de nye ting i HTML5 bliver tvunget til at implementere fallbacks, så vil udviklingstiden og dermed også prisen for kunden kunne stige til mere end det dobbelte. Og det er jo som udgangspunkt uacceptabelt, fortæller han.
Rasmus Thulstrup har også fulgt udviklingen af Internet Explorer 9 og mener, at det ser rigtig fornuftigt ud. Men det er ikke nok, at Internet Explorer 9 bliver released. Kundernes brugere skal også tage den til sig, før det for alvor bliver relevant at tage de nye teknologier herunder HTML5 i brug. Så derfor forsøger Designit også i stadig højere grad at råde kunderne til ikke at insistere på understøttelse af Internet Explorer 6 og om nødvendigt bakke rådgivningen op med besøgsstatistikker, der kan afdække, hvor mange brugere, de eventuelt hægter af.