Google-baseret ego-surfing og Facebooks nye Timeline-facilitet, som automagisk sammenstykker digitale milepæle i ens liv, er begge eksempler på den voksende interesse for at tilgå og visualisere personlige data på nettet. Og Microsofts forskningsafdeling er med Lifebrowser-projektet også med i udviklingen, der skal personliggøre den klassiske data mining.
Lifebrowseren behandler foto, e-mails, webbrowsing og søgehistorik, kalenderbegivenheder og andre dokumenter, som er gemt på den enkelte brugers computer. Dermed kan browseren identificere milepæle i det personlige digitale domæne, som brugeren kan søge i, udforske og anvende som støtte til at kunne mindes tidligere livsbegivenheder.
– Motivationen bag Lifebrowser er, at vi har gang i alt for mange ting i vores personlige digitale sfærer, siger Eric Horvitz, Microsoft-forsker og skaberen af Lifebrowser til Technology Review.
Avanceret billedgenkendelse
Ifølge Technology Review anvender Lifebrowser mange forskellige former for kunstig intelligens til at behandle de personlige data for at kunne afgøre, hvad der er vigtigt for data-ejeren. Avancerede billedalgoritmer anvendes eksempelvis til at analysere fotoegenskaber. Er der blevet anvendt blitz, hvor mange mennesker optræder på motivet, hvor mange billeder indgår i foto-sessioner, hvor hyppigt blev foto med samme egenskaber taget.
Microsofts forskningsprojekt aftvinger ifølge Technology Review respekt hos forskeren Sudheendra Hangal fra Stanford Universitet, som selv forsker i at bygge lignende værktøjer. Han bekræfter, at de fleste mennesker er meget interesserede i at udforske deres egen digitale fortid, hvis de har brugervenlige værktøjer til rådighed for opgaven. Et populært eksempel er brugere, der genfinder gamle e-mails og sender dem igen til de tidligere modtagere for at kunne dele minder.