Internet

Nethandel-magten ligger hos Google

Hvis en netbutik skal have succes, skal den lande i toppen af Googles hitliste.

 

Hvis man skal have succes med sin netbutik, må man satse benhårdt på at leve op til Googles opfattelse af relevans. Ved salg til private bliver op imod 90 procent af onlinemarkedet dækket ved at være synlig i toppen af Google.
Analyser viser, at førstepladsen på Google kan generere op til 30 procent af trafikken i en netbutik, mens man på sjettepladsen rutsjer helt ned på cirka tre procent. Og kampen om kunder på nettet er benhård, fortæller Henrik Hansen, der i sit firma Abilitor rådgiver virksomheder og organisationer om webløsninger.


– Man må aldrig glemme, at nettet er et købsmedie og ikke et salgsmedie. Kunderne er helt opgavestyrede og bruger faktisk mere tid på at diskvalificere hjemmesiderne end at vælge dem til. Undersøgelser har vist, at man har 5-10 sekunder til at overbevise brugerne om, at de er landet på en relevant side. Og det gør man først og fremmest ved at matche de behov, som de jo lige har udtrykt i søgningen på Google, siger Henrik Hansen.

Der er mange barrierer, som man skal have hjulpet brugeren over, før man kan håbe på at få solgt noget. Det skal være helt tydeligt for brugerne, at de er landet i en netbutik, når de har klikket på linket i Google. Så tydelige indikatorer som en indkøbskurv, betalingskort og priser må ikke ofres af æstetiske hensyn.

Standard-webshop

Men i virkeligheden er forhindringsløbet for at få succes med e-handel startet, inden man kommer så langt.

– Den største barriere for succes med e-handel er, at det virker for nemt. Man køber en standard webshop-løsning, og så tror man, at succesen er hjemme. Mange glemmer bare at forholde sig til grundelementer i klassisk købmandskab som samspillet mellem målgruppe, sortiment, prisfølsomhed og konkurrence, fortæller Henrik Hansen.

Selvom standardløsningerne er relativt billige, kan de vise sig at være dyre i det lange løb. For ifølge Henrik Hansen er det helt afgørende, at man kan justere opbygningen af sin netbutik, efterhånden som man får detaljeret viden om bruger-adfærden på siderne.

Det er ikke nok at have adgang til at udføre simpel søgemaskineoptimering som at redigere i Meta Description- og Titel-felterne. Det er også vigtigt, at man har frie hænder til for eksempel at inkludere netbutikkens centrale budskaber på alle siderne.  Det er måske kun 20 procent af brugerne, der kommer ind via sitets startside, så det, der er unikt for netbutikken, og som brugeren skal huske netbutikken for, skal kunne ses overalt. Og jo bedre, man har beskrevet sine produkter, jo flere brugere vil komme direkte ind på undersiderne via søgningen i Google. Det kan forekomme banalt, men det kan ofte være svært at opnå de nødvendige frihedsgrader på de Content Management-systemer, som mange netbutikker benytter sig af.

Så anbefalingen fra Henrik Hansen er at søge rådgivning fra folk, der har erfaring med faldgruberne i e-handel, inden man selv gør forsøget. Men også her skal man være på vagt.

– Man skal stille sig kritisk an over for folk, der hævder, at de kender Googles søgealgoritme til bunds. Det gør kun Google, og de kan jo vælge at ændre den, siger Henrik Hansen