Internet

The Majordomo that could

APR-posten har modtaget følgende:

<BR>

At blive tilmeldt en mailingliste er ikke bare sådan lige til! Især ikke hvis der bliver tilmeldt en forkert E-mail-adresse!

Forhistorien er:
Efter at været 1 år i en Internet-afdeling var det på tide at komme videre i det store firma. Ved det tidspunkt som jeg stoppede hos Internet havde jeg hovedsagligt ydet support til Erhvervs-kunderne, med andre ord, de som have Domæne-navn, Web og Mail hotel hos Internet afdelingen, fik en forbedret support, i stedet for den support som den almindelige bruger fik.

En del af kunderne havde min Private arbejds E-mail-adresse. Og for at forhindre at kunderne skrev til mig, uden at få et respons tilbage, valgte jeg at aktivere et auto-svar, og med den smid væk kultur som findes, valgte jeg at den skulle svare hver eneste gang. Da jeg så fik en ny privat arbejds E-mail-adresse efter afdelings-skiftet, fik jeg så tilføjet at den skulle sende, de eventuelle E-mails der kom på den gamle videre til den nye, men samtidig beholdt jeg auto-svaret aktivt.

Historien:
Jeg er aktiv engageret i PROSA, hvilket vel ikke kommer bag på nogen, efter som i sidder og læser dette APR-Posten, Medlem af Vest-bestyrelsen, medlem af Job Skabelses Gruppen (JSG), deri også DataCafeerne. JSG havde en mailingliste som bliver brugt til indkaldelse til møderne, som en af gruppens medlemmer er administrator af.

Dag 1:
Denne person havde fået oplyst den gamle E-mail-adresse og tilmeldt den. Hvilket betydede at Majordomo sender en &#8221;Welcome to the list, to unsubscripe&#8230;&#8221; hvorefter den modtager en E-mail der siger &#8221;at jeg desværre ikke arbejder for Internet mere&#8230;.&#8221; Det betød selvfølgeligt at Majordomo nu sendte svaret at den kommando kendte den ikke. Og så startede lavinen!
Der kom ca. 2-3 E-mails i sekundet, godt det skal stoppes tænkte jeg. Efter at have forsøgt at kontakte den ansvarlige for den server som min gamle arbejds E-mail-adresse lå på, måtte man jo prøve at stoppe Majordomo. Prøvede at kontakte de faglige, skrev til Hanne Lykke, Carsten Larsen og Palle Eghjort. Først da jeg ringede til dem, fandt jeg ud af at alle faglige var på seminar. Så tænker man jo logisk og beder om at få fat i nogen fra IT-afdelingen, de må da være kompetente, Joh der havde da godt nok været et problem, men det var da løst nu. Hvorpå jeg kunne informeret at de få 10 minutter jeg havde snakket med dem havde jeg modtaget lidt over 600 E-mails. Ok de ville undersøge, en time senere ringede jeg igen, og informerede om det samme problem, hvor jeg igen fik samme svar. Klokken 15:30 ringede jeg igen til IT-afdelingen og fik samme svar igen. Godt sur skrev jeg til Formanden for så måtte han lære de (på det tidspunkt var tankerne ikke høje om IT-afdelingen) imbecile halvhjerner som burde have arbejde som aber i Zoo!

Nå de kunne få en frist til i morgen, og samtidig fik de at vide hvilken mailingliste det drejede sig om, og et par forslag til at løse problemet,
Forslag 1: Sluk serveren i lang tid nok til at E-mailene forsvinder (ikke optimal løsning, hvilket ville sige alt fra et par timer til flere dage)
Forslag 2: stop Majordomo, opret en postkasse på serveren som hedder Majordomo, og modtag det indkomne svar (Optimal løsning, problemet var væk i løbet af ½ time max)
Havde heldigvis lavet en regel i post-programmer om at alt der kom fra Majordomo skulle smides ud (i papirkurven), den kunne ikke slette dem helt

Dag 2:
Et aller hel&#8230;. stort antal E-mails var kommet i løbet af natten, det tog ca. ½ time at tømme papirkurven. Nå så startede jagten igen op på at stoppe de (med et fint fransk udtryk) skide E-mails. Heldigvis var der da kommet nye spillere på, bl.a. var de faglige kommet tilbage fra deres seminar, og både Palle og Hanne arbejdede ihærdigt på at få det løst, Hanne fik de 2 løsninger på problemet. Palle undskyldte over at fået den gamle E-mail tilmeldt. De 2 nye spillere gik også i kamp med at få stoppet E-mailsende. Men omkring middagstid kom der en ny spiller med, administratoren hos Internet, enten lukkede han kontoen, eller stoppede autosvaret, stoppet blev E-mailsende i hvert fald. Men først skulle jeg bevise det var min gamle E-mail konto. Så helvede stoppede ca. 14:00, hvor efter jeg kontaktede Hanne og sagde nu var det ok igen. Hun ville sige det til IT-afdelingen at de kunne stoppe deres fejlretning (Personligt tror jeg kun de var i gang med at lave en strategi plan over hvordan de ignorerede problemet mest)
En kær kollega har sendt mig dette latinske ordsprog, og havde løseligt oversat det til engelsk (kommer dog her med danske oversættelse). Klip de ud og hæng det op!!

Latin:
\"erare humanum est, perseverare diabolicum\"

Som på dansk bliver :
&#8220;det er menneskeligt at fejle, næste gang er du fyret&#8221;


De bedste APR-hilsner
Allan Nielsen

Ps. Jeg skal hilse fra Carsten Larsen og sige han meget gerne tager imod materiale til APR-Posten. Hvis du tvivler på om det kan bruges, send de alligevel, så Carsten kan vurdere det!