”...there is no success like failure and failure is no success at all.” (Bob Dylan)
Myten, som oftest forbindes med Silicon Valley, er klar. Den handler om to unge studerende fra Stanford universitet med en god idé. De starter beskedent i en garage, men bliver hurtigt opdaget af rige venture kapital-investorer, som holder til langs Sand Hill Road i Silicon Valley. Disse skyder rundhåndet millioner i de unges nye firma, som inden længe tages på børsen, hvor det straks opnår skyhøje aktiekurser, og pludselig er de to unge mangemillionærer og har opnået rockstatus inden for den amerikanske it-verden.
Et nyt Microsoft, Google eller Facebook er skabt.
Toppen af isbjerget
Men som mange andre gode fortællinger er sådanne succeshistorier ofte undtagelser. Eller rettere: De repræsenterer kun toppen af isbjerget.
For hver succeshistorie, der kommer på forsiden af Business Week eller TIME Magazine, kunne der fortælles om op mod et dusin fiaskohistorier. De fleste venture kapital-investorer i Silicon Valley regner således kynisk med, at der skal sættes mindst ti – og snarere 20 – skibe i vandet for at skabe blot en middelstor it-succes.
Ideen om risikovillig kapital bliver i Silicon Valley taget bogstaveligt. For at finde den næste Google- eller Facebook-succes er det nødvendigt, at man er villig til at tage store risici, hvilket i sagens natur er tæt forbundet med muligheden for fiaskoen.
– Den største ressource i Silicon Valley er villigheden til at tage en risiko, mener således direktør Eric Schmidt fra Google.
Et hædersmærke
Silicon Valley er derfor brolagt med fiaskoer.
– Snarere end et mekka for succes er Silicon Valley i virkeligheden en stor kirkegård med døde ideer og firmaer, siger den amerikanske fagbogsforfatter Mike Malone.
Men til forskel fra mange andre steder i verden bliver de iværksættere, som står bag de mange fiaskoer, ikke selv betragtet som fiaskoer.
Tværtimod. At have en eller to rigtig store og gedigne fiaskoer bag sig bliver i Silicon Valley som hovedreglen betragtet som et hædersmærke, og noget man roligt kan skrive øverst på sit ansøgnings-cv til nye investorer.
– Hvis jeg skal vælge mellem at investere i en person med flere fiaskoer bag sig eller i en iværksætter, der starter sit første selskab, så vil jeg til enhver tid vælge ham med de mange fiaskoer, siger John Doerr fra det kendte investeringsfirma Kleiner Perkins Caufield & Byers i Silicon Valley.
Fiaskoer bliver med andre ord betragtet som en erfaring, der er vigtig at gøre, inden man måske forsøger sig igen.
– Fiasko er ofte en bedre læremester end succes, fastslår Guy Kawasaki fra investeringsfirmaet Garage.com.
Succes og fiasko
– Men hvordan kan fiasko være noget positivt?
– Ingen opsøger naturligvis fiasko eller økonomisk fallit med vilje. Men fiasko er i familie med succes. Det er noget, man kan lære af og viser, at man trods alt ikke er bange for at prøve. Den sikreste måde at undgå fiasko på er jo som bekendt slet ikke at prøve at starte noget nyt, siger Guy Kawasaki, der har skrevet en række bøger om iværksætterånden i Silicon Valley – blandt andet ”Rules for Revolutionaries” og ”The Art of Start”.
Guy Kawasaki understreger også, at en af grundene til, at man ikke tager fiaskoer så alvorligt i Silicon Valley, er, at forskellen mellem succes og fiasko i virkeligheden er meget lille – det er ofte et spørgsmål om held eller timing. Altså at få den rigtige idé på det rigtige tidspunkt. Han peger eksempelvis på to nye virksomheder – Slide og Filmloop – der begge udvikler applikationer til sociale netværkssider som Facebook. Slide blev en succes – FilmLoop et flop.
– Det er næppe nogen, som for alvor kan forklare hvorfor. Men begge prøvede. Og det er det vigtigste, siger Guy Kawasaki.
Fiasko-fetichisme
Andre iagttagere og eksperter ser ligeledes kulturen i Silicon Valley som markant anderledes end andre steder, når det kommer til opfattelsen af fiasko.
– Silicon Valley bygger på slaggerne af fiaskoer snarere end dets succeser, siger således fremtidsforsker Paul Saffo fra Institute of the Future.
– Netscape var eksempelvis en stor, skøn fiasko, hvorfra der er opstået mange nye it-foretagender. Succesfulde virksomheder er gode til at holde på programmører og software-udviklere. Men det er først, når disse mennesker slippes fri og prøver på egen hånd, at der sker ting og sager, tilføjer Saffo.
– Risiko og fiasko er vigtige forudsætninger for innovation. Fiasko er ikke noget, man skal opsøge, men – hvis den kommer – er det noget, man kan lære umådeligt meget fra, siger Judy Estrin, der tidligere var leder hos Cisco Systems og netop har udgivet bogen ”Closing the Innovation Gap”.
Silicon Valleys opfattelse af fiasko som en slags manddomsprøve eller hædersmærke har dog også irriteret enkelte.
– Der findes i Silicon Valley en form for fiasko-fetichisme. Det er, som om man ligefrem dyrker fiaskoen, siger Marc Andreessen, der står bag Netscape og det sociale netværk Ning.