Med den svimlende mængde spam, der er i omløb, tyder meget på, at der rent faktisk bliver klikket, men et amerikansk forskerteam fra International Computer Science Institute i Berkeley under University of California, San Diego, ville gerne vide noget mere præcist. Forskerne infiltrerede et eksisterende spam-botnet og ændrede en lille del af en spammail. Den ændrede spammail rummede links til forskernes egen server, som dog ikke registrerede de personlige oplysninger og kreditkortnumre, som var formålet at lokke de spammede til at afgive i den oprindelige email. Ved at hacke spammernes email, fik forskerne mulighed for at undersøge hvor effektive tre spammail-kampagner med tilsammen 469 millioner udsendte spammails egentlig var.
Annoncekampagnen for et "farmaceutisk produkt" - mon ikke man kan gætte på viagra - havde en klikrate på under 0,00001 procent. det svarede til en daglig omsætning på omkring 700 kroner. Men forskerne udsendte kun det, der formodentlig svarer til 1,5 procent af emailmængden fra samtlige botnet. Ser man på det totale anslåede omfang af spammails fra samtlige botnet kunne omsætningen opskrives til omkring 50.000 kroner om dagen. Forskerne advarer dog selv om, at de anslåede summer skal tages med store forbehold, idet det er særdeles vanskeligt at nærme sig et komplet billede at spammails effekt.
Rapporten kan downloades på: www.icsi.berkeley.edu/pubs/networking/2008-ccs-spamalytics.pdf