Panikken ramte mig den morgen, da flyselskabet Sterling krakkede. Det var en onsdag og dermed ganske få dage før en flytur til Nice og en konference, som det store it-analysefirma Gartner afholdt. Oven i købet havde Sterling-krakket også frarøvet mig en flytur til Madeira til december.
Mens radioavisen kværnede om mine og 39.999 andre Sterling-kunders pinsler, åbnede jeg min bærbare pc for at komme først til fadet i jagten på de attraktive flysæder. Første stop var det aldrig rigtig fede SAS-site, som måske havde lugtet profit og kunne tilbyde mig en direkte afgang til Nice for 22.250 kroner.
Og dermed var starten gået for en rundtur til diverse flyselskaber og metasøgemaskiners flytilbud. SAS havde i øvrigt, om ikke oppet sig, så forsøgt at tilbyde en slags overblik. Langt om længe kan man nu se en hel måned frem i ét blik for at konstatere, at samtlige Eurobonus-rejser for en given destination er udsolgt. Men egentlig kønt og brugbart er det sgu ikke.
Nu er det ikke første gang, jeg er stødt på skodbutikker på nettet, men det slog mig, hvor lidt der er sket på slutbrugersiden på den slags websites de sidste ti år. Jeg synes (i stort omfang), at den slags tjenester stadig lugter af opslag ned i monstrøst store og langsomme databaser. Ofte ledsaget af intetsigende fejlmeddelelser på portugisisk, engelsk eller et helt tredje sprog ledsaget af indforståede og ligegyldige fejlkoder a la ”error: 10882 index out of range”.
Salg af flybiletter er med andre ord en ældgammel foreteelse i internetsammenhæng, og konformiteten og vanetænkningen er allerede et faktum. De fleste sites er lige kedelige og omstændeligt opbyggede. Det er den samme javascript-kode, der driver de små fedtede kalendere, hvor man indtaster sine ønsker, og ting som udnyttelse af mashups og inkludering af flere metainformationer er stort set ukendte fænomener. Ligesom de danske internetmedier overgår hinanden i konformitet, kæmper flyselskaberne åbenbart også om markedets kedeligste site.
Lær af de bedste
Er jeg så bare en sur gammel stodder, der projicerer min irritation over mistede penge over på nogle stakkels recessionsplagede flyselskaber? Hmm, måske. Men se på, hvad små brugerdrevne perler som Seatguru.com er i stand til at præstere. Seatguru indsamler flypassagerers erfaringer og leverer fede tips om den behageligste flyrejse. I den slags tjenester er der masser af inspiration at finde – tænk på, hvordan minimalservices som 18 centimeters ekstra benplads på sæde 17c kunne gøres til en forretning af flyselskaberne.
Tænk, hvis man kunne se ind i kabinen, når man bookede pladser; hvis selskaberne turde lade passagerer anmelde flyene; hvis jeg havde en fornemmelse af, hvilke valg andre brugere foretog, mens jeg var ved at booke online. Her må det være fantasien frem for teknologien, der sætter de reelle grænser.
Men hvad mener du? Jeg glæder mig til eksempelvis at blive peget i retning af de fede services, såfremt du er snublet over Sterlings banemand, der tilbyder fremtidens onlinebooking. Lad os tale videre om det på v2.dk/blogs/kurtwesthnielsen.