PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Diverse

Kok, bordfodbold og agile metoder

Der er højt til loftet hos softwareudviklerne ditmer a/s. Med et minimum af regler, og maksimum af frihed, går det århusianske firma anderledes veje i jagten på den gode arbejdsplads. Og efteruddannelse er et krav!

Skitur med firmaet til Italien. Kok. En chef der kræver, at du tager efteruddannelse og som i øvrigt har forstand på it - og har skrevet bøger om det. Frisk frugt. Bordfodbold inden frokosten. Gratis fysioterapeut. Masser af frihed og et minimum af regler. Sociale arrangementer.

Medarbejderobligationer. Lyder det godt? For godt til at være sandt? Ikke desto mindre er det sådan, arbejdslivet ser ud for de ca. 20 ansatte i softwareudviklings-virksomheden ditmer a/s i Århus. Morten Ditmer startede firmaet for otte år siden som et enmands-firma. Selvom det er gået hurtigt siden da, sidder lederne sidder stadig i det åbne kontorlandskab, hvor de fritlagte bjælker afslører, at det er indrettet i en gammel istandsat lagerhal. Og når der er tid, udvikler to ud af de tre ledere også stadig.

Væksten er kommet af sig selv via tilfredse kunder og mund-til-mund metoden. Kim Hansen, 37 år, har været med som softwareudvikler næsten siden starten. Han fortæller, at virksomhedens særpræg ikke kun skal findes i de jævnlige kurser og seminarer som fx. "Tænk positivt" eller i kokken, der hver dag laver frokost til ham og kollegerne - det handler lige så meget om måden, softwareudviklerne arbejder på.

Ingen kontrakter
- Vi baserer vores arbejde på agile værdier og har en rigtig tæt, løbende dialog med kunden, hvor vi finder ud af, hvad de egentligt ønsker. Vi laver en hurtig prototype sammen og bruger mindst mulig tid på kravsspecifikationer, der alligevel altid ændrer sig undervejs, forklarer Kim Hansen, der ofte har mødt misundelse fra andre udviklere, når de hører om, at der bliver arbejdet efter den agile metode.

ditmer a/s må nogle gange sige nej til kunder, der ikke er indforstået med samarbejdsformen, for man ønsker ikke at lade arbejdet styre af stramme specifikationer eller af kontrakter, der lover arbejdet færdigt inden for en given periode til en given pris. Direktør Morten Ditmer forklarer:

- De kan nogenlunde få at vide, hvad tingene koster, men vi har næsten ikke kontrakt med nogen af vores kunder. Det fjerner fokus fra det væsentligste
- vi skal ikke bruge krudt på at sidde og tale om, hvad vi har aftalt, men om hvad der er behov for. Og så forpligter det også os på at performe 100% hver gang, for Home kan ringe i morgen og sige tak for samarbejdet, for vi har ikke en kontrakt, vi kan læne os op ad.

95% uden kontrakter
Kunderne kan i princippet få én vare hos ditmer a/s og det er én time - til en fast timepris. Og kunderne behøver ikke være bange for, at de bliver faktureret for timer, de ikke reelt har fået noget for. Ærlighed og åbenhed er noget af det vigtigste i firmaet, fordi 95 % af projekterne kører uden fast pris. De tilbyder interesserede at kigge dem over skulderen: På en projektside kan kunden kigge med og hele tiden se opdateringen af timeforbruget. Den enkelte udvikler får hvert kvarter et automatisk dialogvindue op der spørger til hvilken opgave, den pågældende sidder med.

- Så hos os er der ikke noget med at runde op, smiler Kim Hansen og fortsætter:

- Vi informerer i forvejen om alt og prioriterer højt at være ærlige, og det her system tvinger os til at tænke over, hvad vi fakturerer kunden for.

Vi skal altid kunne se ham i øjnene og sige, at vi har brugt den tid, han betaler for.

Dødssynd
Et sådan værktøj indvirker også på, hvordan medarbejderne har det - nogle bryder sig fx. ikke om at skulle logge deres tid hele tiden og vælger at gøre det én gang om dagen. For andre er det en hjælp. For nogle kan det være et problem at fakturere timer:

- Det er en dødssynd hos os at skrive timer, der ikke er belæg for. Vi skal åbent kunne forsvare alle de timer, kunden betaler for. Det kan give problemer for nye eller en, der ikke har så meget selvtillid, der tænker "det burde jeg nok have vidst" og som så ikke skriver timerne på. Vi går ind og tager en snak om det og kigger på timerne. Det kan være helt rigtigt ikke at fakturere kunden, andre gange må vi sige, at der faktisk er lavet et godt stykke arbejde, som de skal fakturere kunden for, forklarer direktøren.

Stå-op møder og bordfodbold
Der er faste punkter i Kim Hansens arbejdsdag, der ellers er meget fleksibel i forhold til arbejdstid og - sted. Det er fx. det daglige stå-op møde på et kvarter, hvor man finder ud af, hvad der rører sig.

- Det sikrer åbenhed og modvirker, at nogle sidder og putter med noget, som Kim Hansen forklarer. Møderne er et nyt initiativ, men er blevet modtaget med stor entusiasme. Kim Hansen har et andet fast punkt på sin dag og det er en omgang bordfodbold lige før og efter frokosten, som en kok laver til de 20 medarbejdere, der altid har spist sammen. Han og fire kolleger har netop nedsat en læsegruppe, der skal blive klogere på SQL-server, som de også skal til eksamen i. Til det bruger de af den pulje på 100 timer, som alle medarbejderne har, og som de hvert år skal bruge på kompetenceudvikling. Hvor efteruddannelsestimerne er et krav, så er der muligheder for selv at vælge til og fra, når det gælder lønpakken. Udover en grundløn kan softwareudviklerne vælge, om de vil have penge oveni eller om de fx. hellere vil have en ekstra ferieuge, som Kim Hansen har valgt, eller internet og mobil.

Mavefornemmelse
Medarbejderne drøfter arbejdsmåder, kultur og arbejdsmiljø cirka hvert halve år på møder og seminarer. Det er blandt andet nødvendigt i et miljø med få spilleregler. Nye medarbejdere skal føres ind i kulturen og tankegangen.

- Det er nødvendigt at kende kulturen, fordi vi alle er meget selvledende. Det er krævende for nye kolleger, der skal finde ud af, hvordan man taler med kunderne, hvilke beslutninger der er de rette etc. Derfor brugte vi busturen til og fra skituren i Italien i foråret på at tale om kulturen. Det medførte faktisk, at to grupper, der sidder med lidt forskellige opgaver, kom til at tale mere sammen og opdagede, at de kunne lære noget af hinanden, fortæller softwareudvikleren.

At de frie rammer ikke er lutter lagkage, bekræfter direktør Morten Ditmer:

- De ansatte har meget ansvar selv, og de er meget pligtopfyldende det betyder, at der er en fare for, at de går ned på det. Derfor har vi en ansat, der er uddannet psykoterapeut, der flere gange hver måned taler med hver enkelt medarbejder om, hvordan det går, hvorvidt man er med projekterne og hvordan mavefornemmelsen er.

Mavefornemmelsen?

- Vi taler meget om mavefornemmelse hos os. Man kan godt have overskredet ti deadlines, men alligevel have en fornemmelse af, at det nok skal gå. Hvis mavefornemmelsen er helt skidt, går vi ind og hjælper og kommer med løsningsforslag.

Fakta om ditmer a/s
• 20 ansatte

• Har været gazelle-virksomhed tre år i træk

• 14 mio. kr. omsætning i 2006

• 15-20% af overskuddet er udbetalt til medarbejderne som bonus