Diverse

Kreative it-løsninger giver afrikanere nye muligheder

Kenyanske Segeni Nge'the er en af Afrikas nye it-pionerer, der gennem kreativ brug af it omgår fattigdom og dårlige internetforbindelser. Prosabladet talte med ham i Danmark på en sommervisit.

- Giv din familie en ged, et gavekort eller en optankning af mobilen og bestil det hele via internettet. Sådan lød tilbuddet fra opstartsvirksomheden MamaMikes.com til kenyanere i udlandet, der ville give venner eller slægtninge en mere personlig gave end blot penge. På den årlige danske Reboot-konference for it-folk i juni var Segeni Nge'the en enlig svale fra it-branchens geografiske udkant, men med godt nyt fra den spirende it-nation Kenya.

Enkel forretningsfilosofi
MamaMikes er blot en enkelt af de mange nye kenyanske virksomheder, der i stigende grad anvender og udvikler it-løsninger tilpasset de lokale forhold.

- I MamaMikes har vi en meget enkel forretningsfilosofi, fortæller Segeni Nge'the, der er ejer og stifter af firmaet. - Mange mennesker udvandrer, men samtidig bevarer de deres bånd til Kenya. Traditionelt sender folk penge, men så stillede vi spørgsmålet, om der var andre ting, de gerne ville sende. Nu kan de bestille over nettet eller ringe, så sørger vi for resten, beretter den foretagsomme it-entrepenør.

Normalt må it-firmaer i Afrika kæmpe hårdt for at slå rod i mangel på købestærke kunder. MamaMikes tapper derfor lidt af en guldåre, idet enkeltpersoners overførsler fra udlandet er Kenyas klart største indtægtskilde. Alligevel har de også været innovative på it-fronten og har for eksempel fået succes med deres SMS-tjeneste.

- En dag fandt vi på at sende en gratis SMS, når nogen havde modtaget en pakke. For os var det egentlig bare sjovt at lave, fordi vi var programmører. Men det blev meget hurtigt en af vores mest populære og omtalte ydelser, der så har givet os endnu flere kunder, konstaterer den foretagsomme it-entrepenør.

Mobilen som drivkraft
At netop en SMS-tjeneste har været med til at gøre MamaMikes populær, er ikke nogen tilfældighed, forklarer Nge'the.

- Det er mobiltelefoner, der driver it-udviklingen i Afrika. Kun få har adgang til internettet, og hastigheden er meget lav. I starten havde vi i MamaMikes kun en 56 Kb forbindelse til nettet, som desuden var meget dyr. På det tidspunkt var jeg lige kommet tilbage fra et studieophold i USA, så det var meget frustrerende. I Kenya kan du ikke bare uploade en video fra You-tube, du er nødt til at planlægge det. For eksempel ved at gå på nettet om natten, hvor forbindelsen er hurtigere.

Da kun de færreste i Afrika kan drømme om netbank, har teleselskabet Safaricom i stedet udviklet deres egen betalingsservice M-PESA. Tjenesten gør det muligt at overføre penge via mobilen og er på kort tid blevet utroligt populær. Med den hurtige udbredelse af mobiltelefoner i Kenya de sidste par år har Safaricom kunnet satse på et stort kundegrundlag - også selv om hver enkelt kunde kun har et lille forbrug.

Flere afrikanske it-løsninger på vej
Med mulig undtagelse af det sydafrikanske ord "ubuntu", der har givet navn til en kendt linux-distribution, er der ikke mange spor af påvirkning eller inspiration fra Afrika inden for it. Men dette vil ændre sig i fremtiden, ifølge Nge'the. I juni i år blev den kenyanske hjemmeside Afrigadgets for eksempel kåret af Time Magazine som en af verdens 50 vigtigste hjemmesider, med dens fokus på enkle og bæredygtige opfindelser fra kontinentet. Samme måned sponserede Googles nye Nairobi-kontor en åben programmørkonference med 250 deltagere, en såkaldt barcamp.

- Tidligere var der kun meget dyre businesskonferencer, som kun nogle få udvalgte kunne deltage i. Nu er der ved at opstå et programmørmiljø. Der uddannes rigtigt mange dygtige it-folk ved universiteterne, vi har en hel hær af genier. I MamaMikes havde vi to studerende til at udvikle nogle af vore systemer. Det var en utroligt god arbejdskraft til en løn, som vi kunne betale, fortæller Nge'the, der alt i alt spår en spændende fremtid for den afrikanske it-branche.

- Det smukke ved forholdene her er, at det tvinger dig til at tænke anderledes og nyt. Du er nødt til at være kreativ for at overleve.