Diverse

Sig det med annoncer

Det web-baserede mail-program Gmail indsætter annoncer i ens e-mails. Hvad fortæller disse annoncer om ens personlige korrespondance? PROSAbladets udsendte medarbejder har forsøgt at besvare dette eksistentielle spørgsmål.

Google lancerede for snart længe siden sit web-baserede e-mail program - opfindsomt kaldet Gmail. Systemet har vundet mange lovprisninger for sit enkle design og høje brugervenlighed. Det kan anvendes fra enhver computer i verden og er - trods stadig i beta - blevet et populært mail-system. Der er endnu en fordel ved Gmail - det er gratis. Grunden til, at det er gratis, er naturligvis, at man sælger tekst-annoncer, der placeres ude til højre på websiden. Annoncerne stammer fra programmet AdSense, der analyserer indholdet på en given webside - i dette tilfælde en e-mail - og fremviser annoncer, der er relevante i forhold til teksten. Googles system fremviser altså et kommercielt mini-billede af ens korrespondance med omverden - og fortæller således noget om, hvem vi er - på en ny og overraskende måde. Vis mig dine Gmail-annoncer og jeg skal sige dig, hvem du er.

Elsker mandag
Jeg fik ideen til denne analyse, efter at jeg havde sendt PROSAbladets redaktion et forslag til en bagside. Mailen indeholdt ordet "satire". Mens jeg sad og ventede på svar, faldt mit blik på de annoncer, som Google havde fremvist ude til højre. "Polterabend med latter?" hed det første link. Googles spioner kan åbenbart forstå dansk, man kom i al fald til en vis Martin Erichsens hjemmeside. Det fremgik endvidere, at denne Martin Erichsen var "lifecoach" og holdt en masse over-morsomme foredrag. "En god latter bringer folk sammen".. Det behøvede man vel ikke at være "lifecoach" for at vide?

På med uldsokkerne
Mens det er sandsynligt, at det er ordet "satire", der har affødt latterkursus-annoncen, så er Googles AdSense andre gange knap så logisk. En e-mail fra en ven på ferie i Thailand afføder denne annonce: Prøv nye madopskrifter fra Provence. En e-mail fra min datter, der omtaler en veninde ved navn Maya - resulterer i annoncen: Billige rejser til Mexico. En e-mail til en forretningsforbindelse resulterer i dels en annonce for "fiskegrej" og dels en, der lyder "er du interesseret i olieboringer" (nej!). Hvad får Google til at bringe netop disse tekstannoncer? En e-mail til min kone, der udelukkende indeholder "hej-hvordan-går-det-skat", resulterer i annoncen "10 par danske sokker". Underteksten lyder: "Vi har løst problemet med konstant at stå med sokker, der ikke matcher, ved at indsy et lille mærke i hver sok". Hvor vil Google hen? Er fruen og jeg ikke det rigtige "match"? Eller er der gået uldstrømper i forholdet? Jeg forstår det ikke. Nå, nu sender jeg denne tekst til PROSAbladet via Gmail og er spændt på, hvilke annoncer Google vælger at vise.