Alt for længe har it-administratorer og driftsfolk haft lov til at gemme sig for verden nede i de mørke serverrum og sagt nej, når brugerne selv vil have indflydelse på deres arbejdsværktøjer.
Snart vil cloud computing overhale dem indenom, mener Jesper Ahrenkiel Frederiksen, der i 12 år har arbejdet med at hjælpe virksomheder med at indføre virtualisering og cloud-løsninger. Han stemmer i kor med analyseinstituttet Gartner, der vurderer, at hver femte virksomhed om to år har lagt al deres hardware i skyen, og det er blot begyndelsen. Groft sagt må de it-professionelle lære at sige ja til brugerne og se de nye muligheder – eller sige farvel til jobbet – er hans budskab.
– Der er for mange it-folk, der har siddet i en maskinstue og hygget sig lidt for længe. Nu kan de ikke gemme sig bag teknologien længere, men må lære at forklare ledelsen, hvordan det gavner forretningen. Lederne vil vide, om det bliver gjort smart eller ej, så man skal lære at argumentere på en anden måde end hidtil, siger han.
I fremtiden kommer driftsfolk nemlig ikke længere til at arbejde så meget med klassisk infrastruktur, men skal i stedet for eksempel håndtere applikationer og mange forskellige devices, vurderer Jesper Ahrenkiel Frederiksen.
– De skal forme teknologien, så den passer til brugerne. Hvis en kollega har en iPhone, skal han have mulighed for at bruge den til sit arbejde, eksemplificerer han.
Når systemerne ryger ud i skyen, ligger de nemlig langt væk fra brugeren – og her kan it-medarbejderne udnytte den kæmpe værdi, der er i, at de er tæt på brugerne.
Opflasket til at sige nej
Cloud computing automatiserer de meget gængse infrastrukturopgaver. Men det skal ikke ses som en trussel, men en mulighed for at frigøre flere ressourcer til brugerne og deres krav, mener Jesper Ahrenkiel Frederiksen. Og det kan it-folk udnytte ved at få kompetencer til at sige ja.
Ifølge it-rådgiveren har it-afdelingerne nemlig i mange år været opflasket til at sige nej til folk, der kommer og beder om hjælp til ting, der er "ud over det normale". Nu må de i stedet lære at sige ja til brugerne og rådgive dem om de ting, de har brug for i deres arbejde – på alle platforme.
– For eksempel kan de blive dygtige til at rådgive om Apples AppStore. Ved at blive en mere aktiv it-afdeling, der er tættere på brugerne og selv kommer med forslag om nye projekter og produkter, er det nemmere at vise værdi over for ledelsen og dermed undgå fyresedlen, siger Jesper Ahrenkiel Frederiksen.
Flere samlede forløb
Og det kræver noget efteruddannelse, der er anderledes end det, man er vant til at give fra HR-afdelingerne, mener Jesper Ahrenkiel Frederiksen.
– De populære kurser begynder at være mere samlede forløb, der giver en mere generel forståelse for virtualisering. Det er en øvelse for folk, der er vant til kun at tale ét sprog. Nu skal vi lære at tale et sprog, som ikke-it-folk forstår. Man skal populært sagt have 'people skills', påpeger han.
Og er der ikke adgang til den nødvendige efteruddannelse, er det it-medarbejderens eget ansvar at holde sig opdateret på de nye muligheder og bruge dem, er hans opsang.
– Sug ny viden ud af de folk, som har den – hvad enten det er i huset eller på internetfora. Brug Google og følg med i, hvad der foregår. Regn ikke med at få et kursus. Hvis man selv tager initiativet, er det nemmere selv at styre processen, siger Jesper Ahrenkiel Frederiksen.
– Man bør stille sig selv spørgsmålet: Har virtualisering indflydelse på min hverdag? Og hvis man arbejder med it-drift: Hvordan kan jeg dygtiggøre mig? Hvordan kan jeg få opgaverne vedligeholdt i den virtuelle verden?
Jesper Ahrenkiel Frederiksen mener, at det er en uundgåelig tendens på linje med, da jobbene forsvandt for typograferne. Krisen har bare speedet processen op.
For i en krisetid som denne, når virksomhederne ikke kan sælge mere, må de skære omkostninger. Derfor er det vigtigt at vise, at man ikke er en omkostning for virksomheden – men en forretningsdriver, påpeger han.
– Nu har man åbnet for det bal, der hedder virtualisering, og hvis man ikke selv tager skridtet, kommer der nogen og tager skridtet for én, siger Jesper Ahrenkiel Frederiksen.