PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Aktieoptioner

Optionsaflønnede ligner andre

PROSA har undersøgt myterne om optionsaflønninger. De fleste af dem holder ikke.

PROSA har undersøgt myterne om optionsaflønninger:

* Folk arbejder helt vildt længe, de får optioner og resten af lønnen i pizza og cola i stedet for menneskepenge.

* Aktieoptionerne forsvandt med sammenbruddet i dotcom-branchen.
Det er kun unge nørder, der får optioner.

* Ændrede beskatningsforhold for optioner kunne gøre det nemmere for iværksættere, fordi deres medarbejdere kunne aflønnes med optioner i stedet for menneskepenge, osv. osv.

Optioner som glasur
Heroverfor står vores (og it-brancheforeningens) opfordring til at betragte optioner som glasuren på kagen, noget der gav muligheder, men som ikke skulle erstatte rugbrødet .

Hvordan ser den gennemsnitlige optionsmodtager ud?
Kønsfordeling og indkomstfordeling svarer næsten nøjagtigt til gennemsnittet. Han/hun er et par år yngre og har også været et år kortere i virksomheden end gennemsnittet. Det stemmer overens med, at det i vidt omfang er relativt nystartede virksomheder, der benytter sig af optionstilbuddet.
Den normale, ugentlige arbejdstid er ca. 18 minutter længere i en virksomhed, der tilbyder optioner.
Den gennemsnitlige månedlige overtid er ca. 28 minutter KORTERE end i en virksomhed, der IKKE tilbyder optioner!
Ca. 59% af alle, der modtager optioner, får også kompensation for overarbejde. Gennemsnittet er ellers normalt på ca. 73%, så her er et sted, hvor man faktisk kan se en forskel.
Til gengæld scorer modtagere af aktieoptioner, væsentlig mere på ANDRE bonusordninger, end deres \\"optionsfrie\\" kollegaer, så det udjævner jo den manglende overtid en del.

PROSA afliver myterne
På trods af krisen i dotcom-branchen har vi oplevet en markant stigning i andelen af optionsmodtagere. Fra ca. 10 % til ca. 13 %.
Så summa summarum mener vi, at vores medlemmer opfører sig rimeligt fornuftigt i forhold til at modtage aktieoptioner. Optionsbølgen er ikke snævert forbundet med dotcom-branchen, men derimod en aflønningsform, der er kommet for at blive, og den er ikke forbeholdt unge nørder (eller højtlønnede ledere), men bliver anvendt af et bredt spektrum af it-folk og af et bredt spektrum af virksomheder.